Trafikforsker tvivler på billige BRT-busser

En trafikforsker sår nu tvivl om, hvorvidt en løsning med BRT-busser er billigere end en renovering af Østbanens skinner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

BRT-busser og asfalt på Østbanen giver langt mere kollektiv trafik for pengene på Østbanen, end en dyr renovering af skinnerne.

Sådan har det lydt igen og igen de seneste uger og måneder fra transportminister Benny Engelbrecht (S), der tidligere i denne uge fik opbakning fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Men det er langt fra givet, at BRT bliver billigere end en skinnerenovering.

Det vurderer transportforsker og adjunkt på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Jesper Bláfoss Ingvardson, der sammen med flere DTU-kolleger tidligere har set på udenlandske erfaringer med BRT (Bus Rapid Transit).

Læs også
Minister overvejer at erstatte flere lokaltog med elbusser
Læs også
Minister overvejer at erstatte flere lokaltog med elbusser

- Normalt vælger man BRT, fordi det er billigere end banebaserede løsninger som tog eller letbaner. Men her har man allerede en eksisterende jernbaneløsning, der så skal fjernes først. Og det koster også nogle penge at fjerne 50 kilometer jernbane, ligesom det jo også koster noget at anlægge asfalten og eksempelvis sikringsanlæg. Så en del af det traditionelle argument for BRT, er i det her tilfælde væk, siger Jesper Bláfoss Ingvardson til DAGBLADET Køge.

Han fortæller, at der findes masser af succesfulde BRT-projekter rundt om i verden med mange passagerer.

- Især løsninger hvor man har lavet omfattende BRT, hvor busserne eksempelvis har et kørespor for sig selv, der er passagertallene høje og stigende, fortæller han.

I England kører der allerede busser rundt som dem, der måske skal køre på Østbanen. Se hvordan busserne ser ud i videoen her.

 

50 kilometer rute i Istanbul

Enkelte af banerne er så lange, at de tåler sammenligning med Østbanen. En søgning på BRT-løsningen i den tyrkiske millionby Istanbul, Metrobüs, viser eksempelvis, at ruten er 50 kilometer lang alt i alt, ligesom Østbanen.

Metrobüs kører dog ligesom de fleste andre BRT-løsninger i storbyområder.

Derfor har Jesper Bláfoss Ingvardson svært ved at vurdere en BRT-løsning på Østbanen.

- Om der kommer flere passagerer kommer jo an på, hvad der var før. Det kan sagtens være, at der findes eksempler på, at BRT har afløst tog nogle steder i verden, men jeg har ikke kendskab til det. Så hvis man går bort fra en fungerende lokalbane, ved jeg ikke om BRT vil give flere passagerer, eller ej, siger han.

BRT-løsning på vej i Aalborg

Prisen for en skinnerenovering af Østbanen, der havde over én million passagerer sidste år, er tidligere vurderet til at ligge sted mellem 440 og 660 millioner kroner. Den nærmere pris er lige nu ved at blive undersøgt af Region Sjælland.

Artiklen fortsætter under grafikken.

En parallel undersøgelse af prisen på BRT på Østbanen bliver lige nu også undersøgt af Transportministeriet og Region Sjælland i fællesskab.

Danmarks første BRT-løsning åbner i Aalborg i 2023.

Den bliver 11,3 kilometer lang og anlægsomkostningerne løber op i 510 millioner kroner.

Transportministeriet har lavet denne video, der viser, hvordan BRT-systemet vil fungere som erstatning for Østbanens tog-forbindelse.

 

Nyhedsoverblik