Østbanens økonomi er stadig oppe i luften efter et møde tirsdag formiddag i forligskredsen bag transportforliget.
SFs Anne Valentina Berthelsen havde set frem til mødet, fordi hun frygtede, at de borgerlige repræsentanter fra hjælpepakken ville ændre pakken, så der manglede flere hundrede millioner kroner i pakken til at renovere banen - men spørgsmålet blev slet ikke behandlet på tirsdagens møde, oplyser transportordføreren.
De borgerlige partier sidder og taler for en model, som kun giver Østbanen og Region Sjælland 293,5 millioner kroner
Renoveringen af Østbanen kommer til at koste godt 500 millioner kroner, og der var afsat en pulje på 700 millioner kroner i en særlig pulje, der skal fordeles mellem lokalbanerne. Forventningen var, at mindst 400 millioner kroner til renoveringen ville komme fra puljen.
Puljen hedder "Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb", og egentlig lød det først, at en stor del af den skulle gå til Østbanen, som trænger til nye skinner. Men ifølge Anne Valentina Berthelsen er der risiko for, at Østbanens redningskrans bliver noget mindre end først håbet.
- De borgerlige partier sidder og taler for en model, som kun giver Østbanen og Region Sjælland 293,5 millioner kroner, har SF'eren tidligere meldt ud.
Meldte ud, at banen var reddet
Da forliget blev indgået, fremhævede politikere fra både højre og venstre side i Folketinget, at Østbanen nu var reddet - men den præcise plan var ikke fastlagt.
Det er Venstre, Konservative og Liberal Alliance, som politikeren hentyder til i sit opslag - men her ønsker man ikke at kommentere på forhandlingsforløbet mellem partierne.
Spørgsmålet om Østbanen ventes nu behandlet på et møde i næste uge.
- Da vi lavede forliget, så stod de borgerlige partier, ligesom som vi andre, åbent og sagde, at vi nu havde reddet Østbanen. Derfor håber jeg virkelig også, at deres støtte stadig er der, så den nedslidte bane kan få de nye skinner, som den har brug for, siger Anne Valentina Berthelsen tirsdag.
Selvom der måske er flertal i Folketinget om at bevilge pengene til nye skinner til banen, så skal partierne bag transportforliget også være enige om bevillingen, før den kan realiseres.