Stor regning lander hos vognmand efter uheld på bro

Sund & Bælt lægger nu sag an i forbindelse med en væltet varevogn på Storebæltsbroen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den 22. december sidste år væltede en varebil i kraftig sidevind, som lammede trafikken i flere timer.

Det får nu konsekvenser for vognmanden, hvis chauffør valgte at krydse Storebæltsbroen på årets største rejsedag uden at vurdere, om det var forsvarligt.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse. 

Efter uheldet har Sund & Bælt, som driver Storebæltsbroen, valgt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil.

Skal betale flere tusinde kroner

Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. 

Det vil sige, at vognmanden skal betale lidt over 34.000 kroner, som blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer.

Læs også
Væltet kassevogn spærrer Storebæltsbroen
Læs også
Væltet kassevogn spærrer Storebæltsbroen

Ifølge driftsdirektør i Sund & Bælt, Søren Ulrik Hillersborg, er sagen vigtig af flere årsager.

- Det er vigtigt for os at sende et signal om, at det er chaufførens eget ansvar at vurdere, om det er forsvarligt at køre ud på forbindelsen, når der er kraftig blæst. Det handler i sidste ende om alles sikkerhed, siger han.

Situationen kunne være undgået

I den konkrete sag kom ingen mennesker til skade, men virkeligheden kunne have været en anden.

- Vi kunne have stået i en situation, hvor uheldet havde haft alvorlige, menneskelige konsekvenser, siger Søren Ulrik Hillersborg og fortsætter: 

- Derudover lammede det samtidig trafikken i flere timer på en af årets travleste rejsedage. Situationen kunne måske have været undgået.

Læs også
Automatisk fartkontrol fangede 31 bilister - men alle slipper for bøde
Læs også
Automatisk fartkontrol fangede 31 bilister - men alle slipper for bøde

Sund & Bælt påpeger derudover, at det er altid op til den enkelte chauffør at vurdere, om det er forsvarligt at køre over Storebælt. 

Særligt når det blæser, skal chaufføren tænke sig om inden turen.

Har tidligere lagt sag an

Det er ikke første gang, at Sund & Bælt lægger sag an i forbindelse med et færdselsuheld på Storebæltsbroen.

Den første sag stammer fra 2021, kort før jul, hvor et vindfølsomt køretøj trodsede et forbud og forulykkede på broen.

Sådan så køen ud tilbage i januar 2022, da en varevogn var væltet på Storebæltsbroen
Sådan så køen ud tilbage i januar 2022, da en varevogn var væltet på Storebæltsbroen Foto: René Lind

Blot en måneds tid senere, den 17. januar 2022, væltede en varevogn med en lift på taget på Storebæltsbroen i retningen mod Fyn og lå på tværs af vejbanerne, der i knap en time lukkede for al biltrafik.

Varevognen forsøgte da at krydse Storebæltsbroen cirka klokken 07.00, selvom der en time tidligere var blevet udstedt et forbud fra Sund & Bælt om at køre over broen i høje, lette køretøjer.

Læs også
Automatisk fartkontrol sender ikke automatisk fartbøder
Læs også
Automatisk fartkontrol sender ikke automatisk fartbøder

Derfor sendte Sund & Bælt en opkrævning for de skader og andre økonomiske tab, der er sket på broen i forbindelse med, at varevognen væltede på broen, mens der var forbud.

Forbud ved kraftig blæst

I 2021 blev der indført et forbud for vindfølsomme køretøjer for at passere Storebæltsbroen, når det blæser kraftigt. 

I november 2023 opdaterede Sund & Bælt reglerne, så tung trafik over 2,5 tons nu kan passere broen, når det blæser.


Nyhedsoverblik