’Sniffer’ er vigtigt redskab i kampen mod miljøsyndere

På Storebæltsbroen sikrer en næse, at skibe ikke udleder for meget svovl. Det har på to år ført til 19 politianmeldelser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når skibe sejler under Storebæltsbroen, tager en kunstig næse en dyb indånding og måler, om de udleder for meget svovl.

Hvis de før, så ryger rederiet på Miljøstyrelsens sorte liste.

Næsen – den såkaldte sniffer – er faktisk styrelsens vigtigste redskab i kampen mod miljøsyndere i dansk farvand.

quote Hvis du ikke bliver fanget, så har du bedre konkurrencevilkår ved ikke at overholde miljøreglerne

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier

- Den giver os et unikt overblik over, hvordan det ser ud med skibene. Om de overholder reglerne om svovlforurening, siger Sara Røpke, der er kontorchef i Miljøstyrelsen.

Siden 2015 har skibe, der sejler gennem Nordsøen og Østersøen skulle bruge brændstof med højest 0,1 % svovl. Men der er mange penge at spare for rederierne, hvis de snyder med billigere og mindre rent brændstof. 

- På en tur for et mellemstort fragtskib ind gennem den engelske kanal til Rusland og tilbage igen, så kan du spare op mod én million kroner. Så hvis du ikke bliver fanget, så har du bedre konkurrencevilkår ved ikke at overholde miljøreglerne, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

19 politianmeldelser

Miljøstyrelsen har også en sniffer siddende på en helikopter, der flyver rundt over de danske farvande, og de to næser har indtil videre ført til 19 politianmeldelser på de to år, næserne har været i gang. Ingen af de politianmeldte rederier er danske.

quote Vi kan også hjælpe kollegaer i udlandet med at få straffet skibe, der udleder for meget

Sara Røpke, kontorchef i Miljøstyrelsen

- Vi kan også hjælpe kollegaer i udlandet med at få straffet skibe, der udleder for meget. På den måde fremstår vi også som et foregangsland på det her område. Et land, der tager det her alvorligt, siger Sara Røpke fra Miljøstyrelsen.

Og den store indsats får også ros i brancheforeningen Danske Rederier. De vil også gerne have sat en stopper for svovlsvindlerne.

- Det er en god indsats, en succesfuld indsats fra dansk side. Nu skal vi have de her erfaringer op på globalt plan.

Fra 2020 bliver reglerne strammet verden over, så skibenes brændstof højst må indeholde 0,5 procent svovl. Grænsen vil dog fortsat være 0,1 procent i farvandene omkring Danmark.