Der kom mange besøgende fra nær og fjern, da elbilmærket Nio onsdag åbnede Danmarks eneste batteriskiftestation i Slagelse.
Borgmester Knud Vincents (V) klippede båndet og erklærede stationen for åben. Og han var glad for at byde konceptet velkommen i sin by.
- Vi kigger jo ind i fremtid, hvor vi gerne vil CO2-reducere og være grønne, og det her er jo en måde, hvor det kan komme til at gå stærkere, siger han.
Udskifter til friske batterier
Hvis man ejer en bil af mærket Nio, kan man fremover både lade sin bil op ved en ladestander og udskifte sit batteri til et fuldt opladet på den nye station, som ligger på Idagårdsvej.
- For elbiler ved man, at almindelige batterier, når de over tid holder stille eller kører i lang tid, så vil de miste kapaciteten, og batteriet bliver dårligere over tid, fortæller Anja Bruun Meineche, der er marketingschef i Nio og fortsætter:
- Muligheden her er, at man bytter sit batteri. Så har man hele tiden et optimeret batteri. Det vil sige, kommer det ind og er der fejl på, så laver vi det, eller sørger for, at det hele tiden er et nyt og friskt batteri, du kører med.
Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom ved FDM, var også med til åbningen og så nysgerrigt på det nye koncept.
- Det er en løsning, vi har haft i Danmark tidligere, og det var der ikke succes med. Men nu er det en bilproducent, der kommer med den her løsning, og det bliver rigtig interessant at følge med, om det er noget, forbrugerne tager til sig eller ej, siger han.
Åbner flere landet over
I 2009 oprettede elbilmærket Better Place den første batteriskiftestation i Danmark. Men blot fire år efter gik den danske afdeling konkurs.
Den historie kommer dog ikke til at gentage sig, mener Anja Bruun Meineche.
- Der var det et andet marked, og det var også en anden teknologi. Der er sket ufatteligt meget de sidste 10 år, siger hun.
Når man køber en bil fra Nio med udskifteligt batteri, så betaler man et månedligt abonnement på op til 2200 kroner. Til gengæld er bilen billigere end de modeller, hvor batteriet ikke kan tages ud.
- Igen er det noget, man som forbruger skal være opmærksom på. Om man vil betale for den convenience (bekvemmelighed, red.), siger Ilyas Dogru fra FDM.
Fremover håber Nio at udvide med flere batteriskiftestationer i Danmark.
- Vi glæder os til, at vi i år forhåbentlig åbner mellem fem og seks mere. Det vil sige, at man kan køre gennem hele Danmark uden at skulle holde i en ladestander, siger Anja Bruun Meineche.
I Kina, hvor elbilmærket Nio stammer fra, er der cirka 1300 batteriskiftestationer.