Slået af pinden efter 23 år - Storebælt har ikke længere Europas længste hængebro

Med et frit spænd på 1.624 meter har Østbroen på Storebælt siden 1998 været Europas største hængebro. For få dage siden blev den rekord overgået.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Siden juni 1998 har Østbroen, højbroen i Storebæltsforbindelsen, kunnet bryste sig af titlen som Europas længste hængebro.

Det er afstanden mellem de to brotårne – det såkaldte frie spænd – der er målestok for den slags sammenligninger, hvor Østbroen i mere end 23 år har holdt rekorden i Europa med et frit spænd på 1.624 meter.

Men i fredags, den 18. marts, blev førstepladsen frataget Storebæltsbroen, da man i Tyrkiet kunne fejre indvielsen af Çanakkale-broen, der er opført med et frit spænd på intet mindre end 2.023 meter.

quote Der er mentalt noget særligt i at sprænge barrieren for et 2.000 meter frit spænd

Tina Vejrum, afdelingsleder, internationale broprojekter, COWI

Det gør ikke alene Çanakkale-broen til Europas største, men også Verdens største hængebro, fortæller Tina Vejrum, der er afdelingsleder i COWIs afdeling for internationale broprojekter.

- Det er den første bro i verden med et frit spænd på over to kilometer. Det er ikke noget kæmpemæssigt spring fra verdens hidtidige største hængebro, men der er mentalt noget særligt i at sprænge barrieren for et 2.000 meter frit spænd, siger hun til TV2 ØST og tilføjer:

- Der er andre broer på tegnebrættet med et større frit spænd, men det her er den første.

Det er den danske ingeniørvirksomhed COWI, der har været rådgiver på byggeriet af den enorme hængebro, ligesom COWI også var med på byggeriet af Storebælt tilbage i 1990’erne.

Çanakkale-broen har et frit spænd mellem de to 318 meter høje brotårne på intet mindre end 2.023 meter. Til sammenligning er brotårnene, de såkaldte pyloner, på Østbroen 254 meter højde, imens det frie spænd måler 1.624 meter.
Çanakkale-broen har et frit spænd mellem de to 318 meter høje brotårne på intet mindre end 2.023 meter. Til sammenligning er brotårnene, de såkaldte pyloner, på Østbroen 254 meter højde, imens det frie spænd måler 1.624 meter. Foto: COWI

Sidste gang en hængebro satte verdensrekord var i 1998 – bare to måneder før indvielsen af Storebæltsforbindelsen – hvor man i Japan indviede Akashi Kaikyo-broen, hvis frie spænd måler 1.991 meter.

Erfaringer med fra Storebælt

Selvom Østbroen på Storebælt dermed aldrig blev størst i verden, og i dag nu også må se sig henvist til en andenplads i det europæiske kapløb blandt de store hængebroer, så udgør broen stadig et imponerende bygningsværk inden for dansk ingeniørkunst.

- Hele den danske brobygningskunst står rigtig meget på skuldrene af Storebælt. Det var et kæmpe skridt fremad, og det er også en reference, som er brugt igen og igen, når vi har været ude internationalt for at lande opgaver, siger Tina Vejrum.

Det frie spænd på Çanakkale-broen er næsten 25 procent længere end på Østbroen.
Det frie spænd på Çanakkale-broen er næsten 25 procent længere end på Østbroen. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

På den måde er der også erfaringer fra byggeriet af højbroen på Storebælt, som COWI senest har draget nytte af på Çanakkale-broen.

- Der er endda nogle af de mennesker, som var med til at lave Storebælt, som også har været med på Çanakkale-broen, fortæller afdelingslederen.

Udover sit frie spænd gør Çanakkale-broen sig bemærket ved at forbinde to verdensdele, Europa og Asien, ligesom broen krydser forkastningen mellem to tektoniske plader, hvilket blandt andet har stillet særlige krav til broens konstruktion i tilfælde af jordskælv.
Udover sit frie spænd gør Çanakkale-broen sig bemærket ved at forbinde to verdensdele, Europa og Asien, ligesom broen krydser forkastningen mellem to tektoniske plader, hvilket blandt andet har stillet særlige krav til broens konstruktion i tilfælde af jordskælv. Foto: COWI

Moderne efter et kvart århundrede

Når man betragter Storebæltsbroen i dag, behøves man end ikke at være ingeniør for at spotte nogle af de moderne udtryk, som blev indført i designet af broen, og som siden er blevet anvendt også på Çanakkale-broen, forklarer Tina Vejrum:

- Selvom Storebæltsbroen er næsten 25 år gammel, er den stadig meget moderne i sit udtryk. Det ser man blandt andet på den meget aerodynamiske og slanke brodrager, der så at sige flyder frit gennem pylonen (brotårnet, red.). Der er ingen tværbjælke på pylonen under brodrageren, som man ser det på eksempelvis Lillebæltsbroen.

- Det var temmelig nyskabende på den tid, og det ser både fantastisk godt ud, men det har også nogle tekniske fordele, som man senest også har anvendt på Çanakkale-broen, tilføjer hun.

Brodrageren på Østbroen set fra den ene ankerblok. Som noget ganske nyt i 1990'erne blev broen opført således, at brodrageren ikke understøttes af nogen tværbjælke ved brotårnet, pylonen, som her anes midt i billedet.
Brodrageren på Østbroen set fra den ene ankerblok. Som noget ganske nyt i 1990'erne blev broen opført således, at brodrageren ikke understøttes af nogen tværbjælke ved brotårnet, pylonen, som her anes midt i billedet. Foto: Sund & Bælt

Færdigbygget på fem år

Byggeriet af Çanakkale-broen blev startet i 2017. Udover sit frie spænd gør broen sig bemærket ved at forbinde to verdensdele, Europa og Asien, på tværs af to kontinentalplader, hvilket blandt andet har stillet særlige krav til broens stabilitet i tilfælde af jordskælv.

quote Dardanellerne er et meget trafikeret stræde, så for ikke at forstyrre skibstrafikken og for at mindske risikoen for kollisioner fra skibe er spændet gjort så stort som muligt

Tina Vejrum, afdelingsleder, internationale broprojekter, COWI

- Derudover ligger broen også tæt det østlige Middelhav, med høje vindhastigheder til følge, hvorfor aerodynamisk stabilitet har været en vigtig faktor for den bro, forklarer Tina Vejrum.

At det overhovedet er nødvendigt med et så stort frit spænd på broen, skal findes forklaret i det farvand, broen er opført hen over.

- Dardanellerne er et meget trafikeret stræde, så for ikke at forstyrre skibstrafikken og for at mindske risikoen for kollisioner fra skibe er spændet gjort så stort som muligt, siger hun og tilføjer:

- Derudover har også jordbundsforholdene stillet krav til, hvor fundamenterne kunne placeres.

Den nye bro er den første forbindelse over Dardanellerne. Længere mod nordøst ved Bosporus-strædet har der dog været broforbindelse siden 1973.
Den nye bro er den første forbindelse over Dardanellerne. Længere mod nordøst ved Bosporus-strædet har der dog været broforbindelse siden 1973.

Omfanget af skibstrafik og jordbundsforhold har dog ikke været de eneste parametre, som fik betydning for broens design.

- Sluttelig har der fra bygherrens side været et ønske om at markere 100-året for grundlæggelsen af den tyrkiske republik, hvilket sker i år 2023. Derfor blev spændvidden valgt til det samme tal, fortæller Tina Vejrum.

Fredag den 18. marts 2022 blev Çanakkale-broen, der bærer det officielle navn "1915 Çanakkale Bridge" indviet af den tyrkiske præsident Erdogan, og dermed blev der åbnet for biltrafik på den 6-sporede motorvejsbro, som forventes at blive benyttet af 45.000 bilister i døgnet. Ligesom på Storebælt er også den nye bro over Dardanellerne en betalingsbro. Her er prisen dog knap 100 kroner for en enkelttur mod 245 kroner - uden rabat - på Storebælt.
Fredag den 18. marts 2022 blev Çanakkale-broen, der bærer det officielle navn "1915 Çanakkale Bridge" indviet af den tyrkiske præsident Erdogan, og dermed blev der åbnet for biltrafik på den 6-sporede motorvejsbro, som forventes at blive benyttet af 45.000 bilister i døgnet. Ligesom på Storebælt er også den nye bro over Dardanellerne en betalingsbro. Her er prisen dog knap 100 kroner for en enkelttur mod 245 kroner - uden rabat - på Storebælt. Foto: Turkish President Press Office Handout/EPA/Ritzau Scanpix

På trods af at Storebæltsbroen i dag er blevet nummer to i Europa, og på verdensplan rangerer som den sjette-største hængebro – så bærer broen dog fortsat på lidt af en verdensrekord.

Læs også
Nu er verdens største flydende gravemaskine ankommet til Femern Bælt
Læs også
Nu er verdens største flydende gravemaskine ankommet til Femern Bælt

Storebæltsbroen har nemlig i modsætning til de fem øvrige rekord-hængebroer i verden sine ankerpunkter – de enorme ankerblokke, der holder broens kabler fast i hver ende – placeret i det åbne farvand.

- De andre broer har enten ankerpunkter nær kysten eller inde på land, forklarer Tina Vejrum, som peger på, at ankerpunkter i det åbne farvand er en mere kompleks konstruktion at bygge.

- Derfor kan man godt sige – hvis man er en rigtig bronørd – at Storbæltsbroen den dag i dag har en form for verdensrekord for netop denne type af hængebroer med ankerblokke ude i det åbne farvand.

Kablerne til hængebroen på Storebælt er gjort fast til to ankeblokke på hver 325.000 tons. Broen er den dag i dag den største hængebro i verden, hvor ankerblokkene står placeret i det åbne farvand.
Kablerne til hængebroen på Storebælt er gjort fast til to ankeblokke på hver 325.000 tons. Broen er den dag i dag den største hængebro i verden, hvor ankerblokkene står placeret i det åbne farvand. Foto: Sund & Bælt

Næste gang, der ventes at blive sat verdensrekord for hængebroer, er i Kina, hvor man har ZhangGao-hængebroen på tegnebrættet med et frit spænd på 2.300 meter. Broen forventes at åbne i år 2026. COWI er i øvrigt også involveret i dette projekt som international brospecialist og konsulent, blandt andet baseret på erfaringen fra Çanakkale-broen.



Nyhedsoverblik