Der var både blod, blå blink og masser af mennesker på Storebæltsbroen natten til søndag.
Blodet var heldigvis sminke, og der var bare tale om en øvelse med 250 deltagere fra Fyns Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og forskellige sundheds- og redningsinstanser.
Artiklen fortsætter under billedet.
Øvelsen foregik på lavbroen og var den første siden ulykken i 2019, hvor et godstog og et passagertog kolliderede med hinanden, og otte personer blev dræbt.
- Vi ville prøve nogle forskellige ting af, og det fik vi gjort, og det gav nogle læringspunkter. Umiddelbart forløb det hele planmæssigt, fortæller Sten Nyland, vagtchef ved Fyns Politi.
Et fartøj til personer i panik
Øvelsen foregik mellem klokken 01 og 06 og betød, at broens vestgående kørebane blev spærret, så bilister i begge retninger blev samlet i det østgående spor.
Artiklen fortsætter under billedet.
Som en del af øvelsen indgik et IC3 passagertog med tre vogne, og der var både politibiler, redningskøretøjer, ambulancer, helikopter og et hjemmeværnsfartøj til stede.
- Under en rigtig ulykke kan folk gå i panik og finde på at forsøge at springe fra togsporene over til kørebanen, men det kan man altså ikke, og så falder man i vandet. Det er derfor, at fartøjet også er med, når vi holder øvelse, fortæller Sten Nyland.
Artiklen fortsætter under billedet.
Øvelsens primære formål var at øve samarbejdet mellem de forskellige myndigheder, så redningsindsatsen bliver koordineret og styret effektivt i forhold til at redde liv og komme de tilskadekomne til undsætning.
- Både erfaringer fra den tragiske togulykke i 2019 og fra tidligere øvelser på lavbroen er taget med i tilrettelæggelsen af øvelsen, sagde politikommissær Asbjørn Høy Larsen fra Fyns politi i en pressemeddelelse forud for øvelsen.