Matematik med fart på: Elever skifter bøger ud med gokarts

Det kan være kedeligt at gå i skole og gøre det samme hver dag. Projektet "Hestekræfter" skal give skoleeleverne en anden oplevelse af at lære.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lyden af knurrende motorer går gennem den kolde forårsluft. En flok unge iført styrthjelme og korte læderjakker kigger til fra siden af banen, hvor deres klassekammerater ræser rundt i små lave gokarts. De venter på, at det bliver deres tur.

Det er ikke en helt almindelig skoledag for 8F fra Antvorskov Skole i Slagelse, og det er eleverne meget tilfredse med.

quote Hvis man arbejder med nogle tal, man selv har fundet ved at køre gokart, så bliver det bare sjovere.

Mikkel Bøyesen, Dansk Automobil Sports Union

- Vi plejer normalt bare at sidde og kigge ned i en bog. Det er en del anderledes, end det vi plejer at lave, og det er også meget sjovere. Man kommer ud i virkeligheden, det er nemmere end bare at sidde og læse, fortæller en af eleverne, Ida Ursin.

Artiklen fortsætter under billedet

- Vi plejer normalt bare at sidde og kigge ned i en bog, så i dag er en del anderledes, fortæller Ida Ursin fra 8F på Antvorskov Skole i Slagelse. 
- Vi plejer normalt bare at sidde og kigge ned i en bog, så i dag er en del anderledes, fortæller Ida Ursin fra 8F på Antvorskov Skole i Slagelse.  Foto: Camilla Laursen - TV ØST

Det er Dansk Automobil Sports Union, der står for projektet, som de har døbt ”Hestekræfter”. Projektet tilbydes til elever i hele landet som et åben-skole samarbejde. Den åbne skole går ud på, at skolerne skal inddrage det omgivende samfund i skoledagen, blandt andet for at skabe variation i skoledagen for eleverne.

- Vi er af den overbevisning, at hvis eleverne kommer ud i praksis og får undervisning på en anden måde, så fæstner det sig. Det bliver sjovere at lære noget. Sådan noget som matematik og statistik kan godt være kedeligt, hvis man kun skal læse om det i en bog. Hvis man arbejder med nogle tal, man selv har fundet ved at køre gokart, så bliver det bare sjovere, siger Mikkel Bøyesen, der er projektleder i Dansk Automobil sports Union.

Artiklen fortsætter under billedet

Der kan arbejdes med mange fag i motorsport som fysik, kemi og matematik, fortæller Mikkel Bøyesen, der er projektleder i Dansk Automobil sports Union.
Der kan arbejdes med mange fag i motorsport som fysik, kemi og matematik, fortæller Mikkel Bøyesen, der er projektleder i Dansk Automobil sports Union. Foto: Camilla Laursen - TV ØST

Observerer fart og tid

Undervisningen går ikke udelukkende ud på, at eleverne ræser rundt på banen. På siden af banen er en instruktør i gang med at hjælpe et par af eleverne med at tage nogle målinger fra gokartens udstødning. De står med en pose, som de forsøger at sætte fast. 

- De laver en masse målinger, som de kan bruge i fysik og kemi, og så laver de nogle observationer på fart og tid, som de kan bruge i matematik, når de er tilbage på skolen, fortæller Mikkel Bøyesen.

Mens et hold elever ræser rundt i fuld fart på banen, er andre elever i fuld gang med nogle udregninger i matematik indenfor i gokartbanens cafeteria.

- Jeg synes det er meget sjovt og meget spændende at prøve noget nyt engang imellem. Det er kedeligt, hvis man skal lave det samme hver dag, fortæller Marcus Vilbrand.

Hvad er "Hestekræfter - motorsport på skemaet"?

Hestekræfter - motorsport på skemaet” er et undervisningsforløb for 7.-10. klasse arrangeret af Dansk Automobil Sports Union. 

 

Formålet med undervisningen er at skabe opmærksomhed omkring kompetencer og kvaliteter, som motorsport kan være med til at understøtte.

 

Eleverne får et bredt tværfagligt forløb og arbejder blandt andet med matematik (algebra & statistik), fysik/kemi (energi og forbrænding) og fysisk træning. Undervisningen bygges op i et fire-ugers forløb med både praktiske og teoretiske øvelser. 

 


Nyhedsoverblik