Heftig debat endte med grønt lys til lyskryds for 10 millioner kroner

En vejomlægning og et nyt lyskryds udløste heftigt debat i Slagelse Byråd mandag aften.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Man vil fratage en bygherre en fjerdedel af hans grund, og man vil for tredje gang siden kommunesammenlægningen tilklistre det her kryds med ny asfalt. Der mangler kvalitet i den beslutning, lød det fra Henrik Brodersen (DF) ved byrådsmødet i Slagelse mandag aften.

Men formanden for Erhvervs- og Teknikudvalget, Villum Christensen (LA) var lodret uenig:

- Lad os bide til bolle og udnytte den mulighed, der er. Det er en meget vigtig vejforbindelse, et knudepunkt. Nu har vi muligheden for at få en ordentlig trafikafvikling, sagde han.

DF: - Prisen kan komme tættere på 20 millioner

Sagen handler om den såkaldte Ford-grund centralt i Slagelse.

Der bliver ikke længere solgt biler på stedet, så nu vil ejeren i stedet bygge boliger på adressen.

Der kan blive plads til omkring 100 boliger bygget i to-tre etager på erhvervsområdet. Problemet er bare, at byggeplanerne kommer i vejen for kommunens planer om at gøre noget ved det kringlede, forskudte kryds Rosenkildevej-Smedegade-Parkvej.

quote Det er handler om rettidig omhu. Ford flytter, og så skal vi gribe muligheden for at skabe en rigtig god trafik afvikling

Jørgen Grüner (SF), byådsmedlem, Slagelse Kommune. 

- Det er handler om rettidig omhu. Ford flytter, og så skal vi gribe muligheden for at skabe en rigtig god trafik afvikling. Der kommer flere og flere biler i det område. Det hænger sammen med den udvikling, vi har i Slagelse by, fastslog Jørgen Grüner (SF).

Forvaltningen peger på to løsninger: En udvidelse af det eksisterende kryds eller en egentlig udretning af krydset mellem Rosenkildevej og Parkvej. Det betyder, at den nye vej skærer hen over hjørnet ved den tidligere Ford-forhandler. Der bliver plads til færre boliger. Prisen skyder forvaltningen på bliver 9-11 millioner kroner. Regningen for den først løsning løber op i 7-8 millioner kroner.

- Jeg siger ikke, at der ikke skal gøres noget på stedet, men jeg forudser, at det bliver langt dyrere. Prisen på den forkromede løsning kan sagtens komme til at ligge tættere på 20 millioner kroner end de omkring 10 millioner, som forvaltningen skyder på, sagde Henrik Brodersen (DF).

Det var netop Dansk Folkepartis Henrik Brodersen, der havde fået sagen i byrådet. Han brugte sin standsningsret i Erhvervs- og Teknikudvalget.  Men i byrådet appellerede han til sine politiske kolleger om at sende sagen retur til udvalget en gang til for at få undersøgt den yderligere. Men det afviste udvalgsformand Villum Christensen (LA).

- Der er ikke noget alternativ. Og der er ingen grund til yderligere drøftelser. Nu handler det om at udnytte den mulighed, der er opstået og reservere arealet til et rigtigt kryds, sagde han.

DF: - Den, der betaler musikken, bestemmer melodien

Politikerne har fået undersøgt, om man helt kan lukke Rosenkildevej ved Smedegade. Men forvaltningen peger på, at den nord-sydgående vejforbindelse har stor betydning for Slagelse Brand og Redning.

Parkvej-Rosenkildevej bruges også til ambulancekørsel mellem ambulancernes garageanlæg på Antvorskov Allé og Nordbyen samt returkørsel til Regionshospitalet, skriver embedsmændene i en vurdering af trafikken.

Men Henrik Brodersen var ikke imponeret. Han antydede nærmest, at trafiknotatet fra forvaltningen var politisk bestillingsarbejde.

- Den, der betaler musikken, bestemmer melodien, lød det fra DF’eren.

Henrik Brodersens forslag om at sende sagen retur til udvalget blev nedstemt med de klassiske 16-15 i Slagelse Byråd.

Broen
Læs også
Slagelse køber historisk færge - skal gerne være i havn inden sommer
Broen
Læs også
Slagelse køber historisk færge - skal gerne være i havn inden sommer

Til gengæld var der et stort flertal bag forslaget om, at der arbejdes videre med en ombygning af krydset Rosenkildevej-Smedegade-Parkvej. Alle partier stemte for – dog undlod Dansk Folkeparti og Radikale at stemme. Enhedslisten undlod også.

Trods flertallet mandag aften er der lang vej til, at det trafikale knudepunkt bliver ændret. Politikerne mangler blandt andet at finde pengene til at betale regningen. Og så er der også lige en lokalplan, der skal på plads.


Nyhedsoverblik