Færre børn cykler ved skolestart - det vil kommune ændre på

Slagelse Kommune har sat sig for at hjælpe flere af kommunens yngste op på jernhesten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Danmark er stadigvæk et af de lande i verden, hvor cyklen bliver brugt allermest.

Men danskerne cykler ikke ligeså meget som før, og færre børn er i stand til at cykle ved skolestart. 

Det er en af årsagerne til, at Slagelse Kommune har indgået et samarbejde med Dansk Skolecykling. 

Kommunen vil gennem en række forløb, som alle børnehaverne i kommunen er blevet tilbudt, gøre børnene sikre på cyklen.

- Målet med cykelindsatserne er at give børnene gode cykelvaner og gøre dem mere sikre i trafikken. Vi ved, at tidlige vaner har en stor effekt på bevægelses- og motionsvaner senere i livet, og netop cykling er godt for både bevægelse og sundhed, siger Anne Håkon-Donaldson, faglig konsulent i idræt og bevægelse i Slagelse Kommune.

Undersøgelser viser, at færre børn cykler til og fra skole end tidligere
Undersøgelser viser, at færre børn cykler til og fra skole end tidligere Foto: Birkelundens Børnehave

Udover samarbejdet med Dansk Skolecykling er kommunen også en del af Cyklistforbundets kampagne "Vi kan cykle!”, som kører i maj.

Fald i antal af cyklende børn

I dag fik Birkelundens Børnehave i Slagelse besøg af en instruktør fra Dansk Skolecykling. 

Instruktøren hjælper børnene med at lære at holde balancen, bremse og andre basale elementer.

- Forløbene går ud på at træne børnene, og det foregår meget gennem leg. Pædagogerne får også nogle redskaber til at kunne arbejde med cykling i dagtilbuddene, fortæller Anne Håkon-Donaldson

En instruktør fra Dansk Skolecykling står for at lære gennem leg i børnehaverne
En instruktør fra Dansk Skolecykling står for at lære gennem leg i børnehaverne Foto: Birkelundens Børnehave

I 2022 bekræftede en undersøgelse, foretaget af Cyklistforbundet og Alle Børn Cykler Alliancen, tilbagegangen i danske børns cykling.

1000 forældre svarede på spørgsmål om deres børns cykelvaner.

Siden 2014 er der både sket et fald i antallet af børn, der cykler til skole, og fire ud af ti forældre svarer, at deres børn slet ikke har cyklet den seneste måned.

Ifølge undersøgelsen er afstand den væsentligste grund til ikke at cykle både til skole og fritidsaktiviteter. 

Andelen, der angiver, at det skyldes, at der er for lang vej til skole, er steget fra 18 procent i 2014 til 26 procent i 2022, selvom afstanden til skolen var den samme i 2022 som i 2014.



Nyhedsoverblik