Bilist sendt direkte mod trafikken på Storebæltsbroen

En IT-fejl på Storebæltsbroens mobile autoværn sendte Morten Nikolajsen direkte mod den modkørende trafik på broen. Sund & Bælt undskylder hændelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Det kunne have endt med, at jeg og en masse andre kom hjem i en kiste.

Sådan lyder det fra Morten Nikolajsen fra Næstved dagen efter en voldsom hændelse. En hændelse, der kunne have resulteret i et livsfarligt, frontalt sammenstød på det første stykke af Østbroen i retning mod Sjælland.

Storebæltsbroen har de seneste år haft et mobilt autoværn, der hurtigt kan sende trafikken over i den modsatte vejbane, når der for eksempel er vejarbejde eller en ulykke på broen. Systemet kan altså samle den ensrettede trafik mod vest og øst i en dobbeltrettet vejbane.

Tip os

Har du oplevet lignende situationer? Så vil TV2 ØST gerne i kontakt med dig. Du kan skrive til os på Facebook, via formularen her eller på redaktion@tv2east.dk.

Det kunne dog være endt fatalt, da broens mobile autoværn onsdag eftermiddag gav sig til at åbne ved det, der siden skulle vise sig at være en meget alvorlig fejl. En fejl, som Sund & Bælt nu undskylder.

Det mobile autoværn kan samle trafikken mod øst og vest i én dobbeltrettet vejbane.
Det mobile autoværn kan samle trafikken mod øst og vest i én dobbeltrettet vejbane. Foto: Sund & Bælt

Fejl gjorde Morten til spøgelsesbilist

Morten Nikolajsen var klokken 13.20 onsdag på vej mod Sjælland og havde passeret Sprogø, da han blev mødt af det mobile autoværn, som pludselig spærrede vejen for ham. Han undrede sig først og stoppede kortvarigt op, inden han fulgte vejens forløb mod den nordlige, vestgående vejbane.

- Jeg tænker, at det er helt normalt procedure, og at der er sket et eller andet. Det kunne være vejarbejde eller et uheld. Jeg tænker, at de (Sund & Bælt, red.) har styr på det, husker Morten Nikolajsen.

quote Hvis jeg var blevet holdende der, var det ikke endt så godt

Morten Nikolajsen, Næstved

Det havde Sund & Bælt dog ikke, og det gik kort efter op for Morten Nikolajsen, at der var noget helt galt. Da han var kommet over i den modsatte vejbane så han nemlig, at han var havnet i en livsfarlig situation. For bilisterne i retning mod Fyn kørte direkte imod ham – bilister, der på strækningen må køre op til 110 kilometer i timen.

- Jeg når ikke ret langt, før jeg kan se, at der kommer trafik kørende imod mig. Så jeg stopper op og blinker til de modkørende, fortæller Morten Nikolajsen, der nu måtte tænke hurtigt for at komme i sikkerhed.

- Jeg var godt klar over, at hvis jeg var blevet holdende der, var det ikke endt så godt, som det gjorde, siger han.

Sund & Bælt bekræfter og undskylder

Morten Nikolajsen begyndte herefter at bakke for at komme tilbage på den rigtige side af motorvejen. Imens havde broens personale opdaget fejlen og sat det mobile autoværn til at køre tilbage på plads for at hindre, at også andre bilister havnede i den forkerte vejbane.

TV2 ØST har fået adgang til GPS-oplysninger fra Morten Nikolajsens firmabil, der trin for trin viser hændelsesforløbet. 

Sådan ser det mobile autoværn ud i normale situationer. Ved vejarbejde og ulykke kan det køre ud, så det sender trafikanter over i den modsatte vejbane.
Sådan ser det mobile autoværn ud i normale situationer. Ved vejarbejde og ulykke kan det køre ud, så det sender trafikanter over i den modsatte vejbane. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Sund & Bælt bekræfter samtidig episoden over for TV2 ØST. Her understreger man, at sagen tages meget alvorligt, og at den er ved at blive undersøgt til bunds. Det forklarer Bjarne Jørgensen, direktør for drift og vedligehold.

- Jeg skal selvfølgelig undskylde, at vi har en kunde, der har haft sådan en rigtig kedelig og uacceptabel oplevelse. Det er vi rigtig kede af, siger Bjarne Jørgensen til TV2 ØST.

Han forklarer, at åbningen af overledningen blot var kortvarig, og at den ikke involverede andre bilister end Morten Nikolajsen, idet de øvrige bilister nåede at stoppe, inden de blev ledt over i den modsatte vejbane.

Softwareopdatering gik helt galt

Ifølge Sund & Bælts foreløbige undersøgelser skete hændelsen, da der opstod en fejl i det såkaldte SRO-anlæg (Styring, Regulering og Overvågning) på broen, som blandt andet styrer overledningen af trafik mellem de nordlige og sydlige spor.

- Vi havde en softwareopdatering i går. Den resulterede i, at der kom en fejlmelding ud til overledningen. Det er en fejl, der ikke må kunne ske, siger Bjarne Jørgensen og fortsætter:

- Vi har ikke observeret det ved tidligere softwareopdateringer, og vi har brugt det her system de sidste par år. Vi har fundet en fejl, og den har vi rettet, så fejlen kommer ikke til at ske igen.

Videoen viser her, hvordan Morten Nikolajsen først blev ledt ind i den modsatte vognbane og senere måtte bakke for at komme i sikkerhed.
Foto: Grafik: Lonni Haugaard - TV2 ØST

Bjarne Jørgensen understreger, at Morten Nikolajsen efter Sund & Bælts vurdering ikke har gjort noget forkert, og at han har håndteret den ubehagelige hændelse på bedste vis.

- Vi er rigtig kede af, at det er sket, og at han er nået så langt. Derfor har vi gjort alt det, vi kan, for at finde fejlen. Det mener vi, at vi har gjort, og derfor er vi sikre på, at det ikke kan ske igen, siger Bjarne Jørgensen fra Sund & Bælt.

Beder om ekstern hjælp

Sund & Bælt vil dog også bede om hjælp udefra efter hændelsen.

- For at være på den helt sikre side vil vi bede en ekstern trafiksikkerhedsrevisor om at kigge på det og se, om der er noget, vi kunne have gjort anderledes, eller som vi kan gøre anderledes i fremtiden, siger Bjarne Jørgensen, direktør for drift og vedligehold.

Morten Nikolajsen er stadig rystet over den voldsomme hændelse, der kortvarigt gjorde ham til spøgelsesbilist midt på Storebæltsbroen.

- Det er en ting, der på ingen måde må ske. Det er også derfor, jeg stiller op i dag, for der er nødt til at komme seriøst fokus på det. Det ryster mig, at der ikke er et sikkerhedssystem, der gør, at det her ikke kan ske, siger han til TV2 ØST.

Han tog efter hændelsen kontakt til personalet ved betalingsanlægget for at fortælle om den farlige hændelse. Det bekræfter Bjarne Jørgensen fra Sund & Bælt.

- Det var en af vores teknikere, der forklarede, hvad der var sket og hvorfor, så vi var i rigtig god kontakt med ham.

Morten Nikolajsen er i dag for chokeret til at huske, hvad der egentlig blev sagt.

- Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstod præcist, hvad der blev sagt, for jeg var meget rystet. Det kunne være endt virkelig, virkelig galt, siger han.