Sejlerne på Guldborgsund må holde vejret en uge endnu. For spændingen om, hvorvidt politikerne på Christiansborg vælger at stå fast på anlægsloven til Femern-forbindelsen og dermed en klapbro over Guldborgsund, forløses først om en uge.
Uden en klapbro kan sejlbåde højere en fire meter ikke sejle gennem Guldborgsund.
Det virker uordentligt, at vi holder møde i forligskredsen, hvor man formentlig sigter efter at træffe en beslutning, uden at have hørt disse menneskers input
Mødet i forligskredsen er udsat, da både Guldborgsund Kommune og Dansk Sejlunion har fået deres foretræde for transportudvalget udsat til efter det oprindelige møde i forligskredsen, som skulle have fundet sted i dag.
- Jeg syntes, man skulle vente med at træffe beslutning i forligskredsen til efter kommune og lokale interessenter har haft foretræde i transportudvalget, forklarer transportordfører Anne Valentina Berthelsen (SF), som derfor kontaktede transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det virker uordentligt, at vi holder møde i forligskredsen, hvor man formentlig sigter efter at træffe en beslutning, uden at have hørt disse menneskers input.
Står fast på synspunkt
Anne Valentina Berthelsen forventer ikke at blive præsenteret for ny viden, der får hende til at ændre sit synspunkt på sagen. Hun mener fortsat, der skal være en klapbro over Guldborgsund ved Nykøbing Falster, hvor jernbanen føres over det smalle farvand og videre mod den nye Femern-forbindelse.
En rundringning til de øvrige partier i forligskredsen viser, at de politiske vinde generelt blæser mildt for sejlerne på Guldborgsund, i det en klapbro fortsat er at foretrække blandt majoriteten af partiernes transportordfører.
Transportminister Benny Engelbrechts pressekontor bekræfter overfor TV2 ØST, at mødet i forligskredsen er flyttet til den 17. juni.
Agendaen er den samme som sidst – jernbanebroen over Guldborgsund.
- Det forventes, der skal træffes beslutning, lyder det videre.
Tidligere har Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, oplyst, at man i forligskredsen har givet håndslag på en afgørelse inden sommerferien.
Enhver tvivl skal fejes af vejen
Hos Guldborgsund Kommune oplyser borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten), at foretrædet for transportudvalget skal bruges til at fjerne den sidste tvivl om, hvad byrådet i Guldborgsund måtte mene i sagen.
Som vi hele tiden har sagt, skal gennemsejling af Guldborgsund bevares
- Det kan undre mig at dette måtte være uklart for nogen på Christiansborg, men for at være helt sikre har vi bedt om foretræde for transportudvalget, siger borgmesteren og tilføjer:
- Som vi hele tiden har sagt, skal gennemsejlingen af Guldborgsund bevares. Det er det, som det drejer sig om, og det er det, som der er politisk enighed om i byrådet.
Direkte adspurgt bekræfter borgmesteren, at der dermed menes en klapbro.
Tidligere har John Brædder ladet forstå, at en tunnel af støjhensyn er at foretrække, men han afviser, at den noget dyrere løsning fremfor en klapbro er noget, som byrådet har arbejdet på at skubbe frem.
- I den periode, hvor debatten har verseret i medierne, er der kommet et forslag frem om en tunnel, og jeg er blevet spurgt om, hvad jeg mener om en sådan løsning, siger han og tilføjer:
- Men man skal være opmærksom på, at det med en tunnel er skabt af borgergrupper – det er ikke noget, vi har italesat. Men har man lyst til at bygge en tunnel, vil det være fint, men det vigtigste er, man kan sejle igennem.
Ingen fortalere for tunnel
Sagen om klapbroen drejer sig kort fortalt opgraderingen af den danske jernbane frem mod den nye Femern-tunnel. Udvidelsen af jernbanen har givet anledning til debat om, hvorvidt Kong Frederik IX’s Bro, der leder togtrafikken fra Falster til Lolland, også i fremtiden skal være en klapbro.
Broen har siden opførelsen i 1962 været forsynet med en broklap, som tillader skibe og både at passere, men netop dette punkt i anlægsloven har Sund & Bælt senest arbejdet på at få ændret.
Sund & Bælt finansierer gennem datterselskabet A/S Femern Landanlæg udvidelsen af broen, imens det er Banedanmark, som har ansvaret for at opføre broen.
Forligskredsen til Femernforbindelsen udgøres af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Liberal Alliance og De Konservative. På nær de to sidstnævnte har alle tilkendegivet et positivt syn på at bevare gennemsejlingsmuligheden af Guldborgsund, ved at bevare klapbroen.
Ingen har talt for en tunnel, der skønnes at være mere end tre gange så dyr som en klapbro. Dog har SF tilkendegivet, at hvis en klapbro ikke lader sig bygge, må Sund & Bælt sørge for en tunnel.