¨

Sund og Bælt skifter forklaring om stor bro – nu skal de spare

Der skal være en klapbro over Guldborgsund, fastslår Transportministeriet - selvom Sund og Bælt nu vil lave en fast bro. Sagen ender snart i Folketinget. Foto: Morten Spuhr - TV2 ØST

Det handler om penge, når Sund & Bælt vil lukke Kong Frederik IX's Bro for evigt. Sådan lyder selskabets forklaring nu.

Det er store budgetoverskridelser på byggeriet af den nye bane mellem Ringsted og Femern, der er grunden til, at Sund & Bælt nu vil droppe en klapbro på den nye jernbanebro over Guldborgsund midt i Nykøbing Falster. Det fastslår af et nyt notat fra Sund og Bælt, som Folketidende.dk har aktindsigt i.

Dermed skifter Sund og Bælt nu forklaring på, hvorfor de ikke mener, at der skal bygges en klapbro på den nye jernbanebro over Guldborgsund.

Hidtil har forklaringen officielt været, at en klapbro vil være skidt for jernbanens driftssikkerhed – og at de mange ventede tog på strækningen kan gøre det til et problem at finde tid til at åbne broen.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Forklaring blev skudt ned

Som TV2 ØST i en række artikler og tv-indslag har beskrevet, så mener eksterne eksperter ikke, at forklaringen holder vand. Samtidig har rapporter fra bygherren Banedanmark fastslået, at der er mange års holdbarhed tilbage i den nuværende klapbro på Kong Frederik IX's Bro, der for nylig har gennemgået en større renovering.

Nu peger Sund og Bælt for første gang direkte på, at en besparelse på brobyggeriet over Guldborgsund skal bruges til at polstre det samlede budget, hvor der samtidig også vil være andre prisbesparende tiltag på vej.

Skibe har altid kunnet passere gennem Guldborgsund, der dog især i dag bruges af lystsejlere. Det har siden byggeriet af broen gik i gang i 1960 været muligt at passere broen under en broklap, der kan åbnes efter behov, og når togtrafikken tillader det. Gennemsejlingsbreden på broen er 20 meter.

Skaber problemer for sejlere

Planen om at lukke for klapbroerne vil dog forhindre alle sejlskibe i at passere – og det er et stort problem, mener både de lokale havne, sejlklubber og politikere, der alle har protesteret over planerne om at lukke for sejladsen gennem sundet.

Lukningen vil tvinge sejlere ud på en omvej på 90 kilometer med ofte besværlige vindforhold. Det vil gøre havnene langt mindre attraktive end i dag, og dermed ødelægge områdets visioner om at vokse på netop sejlerturismen, frygter de.

Også på Christiansborg har planerne vakt undren og protest. Her har politikere overfor TV2 ØST udtrykt forundring over meldingerne fra Sund og Bælt. De har hæftet sig ved at Folketinget helt tilbage i 2011 fastslog, at der skulle bygges en klapbro over Guldborgsund.

 - Som udgangspunkt ønsker vi at gennemføre det, som står i anlægsloven, nemlig, at der skal etableres en klapbro af hensyn til de sejlende, sagde Kristian Phil Lorentzen, transportordfører for Venstre, til TV2 ØST den 2. januar.

Sund og Bælt forsøger nu at ændre anlægsloven for projektet gennem et ændringsforslag til loven.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App