Sund og Bælt skifter forklaring om stor bro – nu skal de spare

Det handler om penge, når Sund & Bælt vil lukke Kong Frederik IX's Bro for evigt. Sådan lyder selskabets forklaring nu.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er store budgetoverskridelser på byggeriet af den nye bane mellem Ringsted og Femern, der er grunden til, at Sund & Bælt nu vil droppe en klapbro på den nye jernbanebro over Guldborgsund midt i Nykøbing Falster. Det fastslår af et nyt notat fra Sund og Bælt, som Folketidende.dk har aktindsigt i.

Dermed skifter Sund og Bælt nu forklaring på, hvorfor de ikke mener, at der skal bygges en klapbro på den nye jernbanebro over Guldborgsund.

Hidtil har forklaringen officielt været, at en klapbro vil være skidt for jernbanens driftssikkerhed – og at de mange ventede tog på strækningen kan gøre det til et problem at finde tid til at åbne broen.

Bro over Guldborgsund
Læs også
Står fast på at nedlægge klapbro - Sund & Bælt forsøger nu at ændre anlægslov
Bro over Guldborgsund
Læs også
Står fast på at nedlægge klapbro - Sund & Bælt forsøger nu at ændre anlægslov

Artiklen fortsætter under grafikken.

Forklaring blev skudt ned

Som TV2 ØST i en række artikler og tv-indslag har beskrevet, så mener eksterne eksperter ikke, at forklaringen holder vand. Samtidig har rapporter fra bygherren Banedanmark fastslået, at der er mange års holdbarhed tilbage i den nuværende klapbro på Kong Frederik IX's Bro, der for nylig har gennemgået en større renovering.

Nu peger Sund og Bælt for første gang direkte på, at en besparelse på brobyggeriet over Guldborgsund skal bruges til at polstre det samlede budget, hvor der samtidig også vil være andre prisbesparende tiltag på vej.

Skibe har altid kunnet passere gennem Guldborgsund, der dog især i dag bruges af lystsejlere. Det har siden byggeriet af broen gik i gang i 1960 været muligt at passere broen under en broklap, der kan åbnes efter behov, og når togtrafikken tillader det. Gennemsejlingsbreden på broen er 20 meter.

Læs også
Sund & Bælt vil klappe broen i - selvom bygherren godt kan lade den åbne for skibe
Læs også
Sund & Bælt vil klappe broen i - selvom bygherren godt kan lade den åbne for skibe

Skaber problemer for sejlere

Planen om at lukke for klapbroerne vil dog forhindre alle sejlskibe i at passere – og det er et stort problem, mener både de lokale havne, sejlklubber og politikere, der alle har protesteret over planerne om at lukke for sejladsen gennem sundet.

Lukningen vil tvinge sejlere ud på en omvej på 90 kilometer med ofte besværlige vindforhold. Det vil gøre havnene langt mindre attraktive end i dag, og dermed ødelægge områdets visioner om at vokse på netop sejlerturismen, frygter de.

Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer
Læs også
Vil lukke broklappen over Guldborg Sund - sejlere frygter omvej på over 90 kilometer

Også på Christiansborg har planerne vakt undren og protest. Her har politikere overfor TV2 ØST udtrykt forundring over meldingerne fra Sund og Bælt. De har hæftet sig ved at Folketinget helt tilbage i 2011 fastslog, at der skulle bygges en klapbro over Guldborgsund.

 - Som udgangspunkt ønsker vi at gennemføre det, som står i anlægsloven, nemlig, at der skal etableres en klapbro af hensyn til de sejlende, sagde Kristian Phil Lorentzen, transportordfører for Venstre, til TV2 ØST den 2. januar.

Sund og Bælt forsøger nu at ændre anlægsloven for projektet gennem et ændringsforslag til loven.

Læs også
Ministerie slår fast: Bro over Guldborg Sund skal kunne åbne
Læs også
Ministerie slår fast: Bro over Guldborg Sund skal kunne åbne

Nyhedsoverblik