Togpendlere udsættes for livsfarlige partikler

Nye målinger viser, at togpendlere udsættes for uacceptabelt høje mængder dieselpartikler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Passagerer i DSB's regionaltog kan være udsat for massiv luftforurening, når de pendler til arbejde. Det kan nemlig være langt mere sundhedsskadeligt at sidde i kupeen i et regionaltog, der bliver trukket af et af DSB's forældede diesellokomotiver, end at stå ved en af Københavns allermest trafikerede veje i myldretiden.

Det viser 2 målinger fra Det Økologiske Råd, skriver Politiken.

Op til 10 gange højere

Synderen er de dieselpartikler, der gør, at luftforureningen kan være op til 10 gange højere blandt passagererne i togene end på H.C. Andersens Boulevard i det indre København.

Det Økologiske Råd har lavet målingerne efter adskillige henvendelser fra passagerer om kraftig diesellugt i togene. Forureningen i kupeen bag ME-lokomotivet var op til 3 gange så høj som forureningen i Københavns Lufthavn.

Helt vildt

Koncentrationen af dieselpartikler kulminerede kort efter Valby Station på strækningen mellem København og Høje Taastrup. Her blev der målt 500.000 ultrafine dieselpartikler per kubikcentimeter i den ene måling og knap 350.000 i den anden.

I et kontorlandskab vil der typisk være 4000-5000, oplyser Det Økologiske Råd.

- I den første måling kunne apparatet ikke måle mere forurening til sidst. Det var helt vildt.

- Hvis niveauet er lige så højt i resten af toget, øger det risikoen for sundhedsskader for både passagerer og personale til et uacceptabelt niveau, siger luftforureningsekspert og civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd til Politiken.

3000 danskere dør hvert år

Han understreger, at målingerne kun er et øjebliksbillede af luften i de enkelte kupeer.

Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet resulterer partikelforurening generelt hvert år i, at godt 3000 danskere dør før tid.