Snifferdrone skal afsløre svovludslip

Staten tager nu et utraditionelt våben i brug i kampen mod skibe, der udsender for meget svovlgas. I tre måneder patruljerer en drone over Storebælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvis man i de kommende måneder får øje på et stort, ubemandet fartøj, der suser rundt over Storebælt, så skal man ikke frygte, at det er fremmede militærmagter, der har gjort sit indtog.

I tre måneder har Danmark lånt en drone af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart.

Dronen skal patruljere over Storebælt for at afsløre skibe, der ulovlig udleder svovlgasser. Det fortæller Erhvervsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under billederne.

Dronen er ubemandet og kan sende data ind til et kontrolcenter på land. 
Dronen er ubemandet og kan sende data ind til et kontrolcenter på land. 
Foto: Erhvervsministeriet
 
 
Foto: Erhvervsministeriet

På dronen er der monteret en såkaldt ’snifferboks’, der kan måle skibes udledning af svovl.

- Snifferdronen er et godt eksempel på, hvordan ny teknologi kan hjælpe myndighederne. Det virker som en god og effektiv måde at bekæmpe luftforurening, Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Dronen fungerer ved, at den sendes ind i gassen fra skibenes udstødning. Dronens måleudstyr kan så hurtigt afsløre, om skibet udleder for meget svovl. Sker det, kan myndighederne skride ind over for skibet med det samme.

Artiklen fortsætter under billedet.

Dronen er udlånt af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart. Foto: Erhvervsministeriet.
Dronen er udlånt af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart. Foto: Erhvervsministeriet.
Foto: Erhvervsministeriet

- Nu har vi et nyt redskab til at overvåge, om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier, siger Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet overholder lagt de fleste skibe reglerne for hvor meget svovl, der må udledes. Dog er der enkelte rederier og skibe, der vælger en billigere type brændstof med et højt indhold af svovl, som belaster miljøet.

Fakta