Snifferdrone skal afsløre svovludslip

Staten tager nu et utraditionelt våben i brug i kampen mod skibe, der udsender for meget svovlgas. I tre måneder patruljerer en drone over Storebælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis man i de kommende måneder får øje på et stort, ubemandet fartøj, der suser rundt over Storebælt, så skal man ikke frygte, at det er fremmede militærmagter, der har gjort sit indtog.

I tre måneder har Danmark lånt en drone af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart.

Dronen skal patruljere over Storebælt for at afsløre skibe, der ulovlig udleder svovlgasser. Det fortæller Erhvervsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under billederne.

Dronen er ubemandet og kan sende data ind til et kontrolcenter på land. 
Dronen er ubemandet og kan sende data ind til et kontrolcenter på land.  Foto: Erhvervsministeriet
 
  Foto: Erhvervsministeriet

På dronen er der monteret en såkaldt ’snifferboks’, der kan måle skibes udledning af svovl.

- Snifferdronen er et godt eksempel på, hvordan ny teknologi kan hjælpe myndighederne. Det virker som en god og effektiv måde at bekæmpe luftforurening, Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Dronen fungerer ved, at den sendes ind i gassen fra skibenes udstødning. Dronens måleudstyr kan så hurtigt afsløre, om skibet udleder for meget svovl. Sker det, kan myndighederne skride ind over for skibet med det samme.

Artiklen fortsætter under billedet.

Dronen er udlånt af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart. Foto: Erhvervsministeriet.
Dronen er udlånt af EMSA, der er EU’s sikkerhedsagentur for søfart. Foto: Erhvervsministeriet. Foto: Erhvervsministeriet

- Nu har vi et nyt redskab til at overvåge, om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier, siger Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet overholder lagt de fleste skibe reglerne for hvor meget svovl, der må udledes. Dog er der enkelte rederier og skibe, der vælger en billigere type brændstof med et højt indhold af svovl, som belaster miljøet.

Fakta

  • Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret.
     
  • Regeringen har med finanslovsaftalen for 2019 afsat 12 mio. kroner i perioden 2019-2022 til at fortsætte svovlovervågningen.
     
  • Bøder for at overtræde svovlreglerne spænder fra 30.000 kroner til 300.000 kroner.
    ​​​
  • Siden de internationale svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015, har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.
     
  • Ifølge Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.

Kilde: Erhvervsministeriet.


Nyhedsoverblik