Problemer i Togfonden: Det betyder det for os

Finansieringsproblemerne i Togfonden får næppe problemer i vores område. Dyre fynske og jyske projekter kan dog blive ramt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selvom der mangler penge i Togfondens pengekasse, så ser fondens projekter på Sjælland og øerne ikke ud til at blive påvirket af problemerne.

I vores område så handler opgraderingerne om elektrificering eller opgradering af de regionale togforbindelser mellem Køge og Næstved, Roskilde og Kalundborg og Holbæk og Kalundborg.

Disse projekter er dog lang fremme, og vil næppe blive påvirket, vurderer kilder overfor Jyllands-Posten lørdag.

Jyske og fynske projekter i farezonen

Mens de østdanske projekter projekter er godt undervejs, så er Togfond DK’s større projekter i Jylland og Fyn derimod både er meget dyre, og samtidig ikke er sat i gang endnu.

Det drejer sig blandt andet om en ny jernbane mellem Odense og Fredericia, Vejle og Billund og Hovedgård v. Skanderborg til Århus samt en ny togbro over Vejle Fjord samlet set vil koste 11 milliarder kroner.

Togfonden er betalt ved en afgift på blandt andet salg af olie fra Nordsøen – og de faldende oliepriser har betydet, at der nu mangler 15,5 milliarder kroner for at aftalen hænger sammen.


Nyhedsoverblik