Minister: P-afgifter skal ikke være kommuners pengemaskine

En ordning bliver strammet, så kommunerne får lavere statstilskud i forbindelse med afgifter på p-billetter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt at stramme en statslig ordning, så kommuner, der får mange penge i kassen fra p-billetter, får lavere statstilskud.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Ifølge økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) skal p-billetter ikke være en "pengemaskine."

quote Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op 

Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), økonomi- og indenrigsminister

- Vi skal ikke straffe travle familier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen, og erhvervsdrivende, der har behov for at transportere deres varer ud til deres kunder.

- Når bilisterne betaler for at stille bilen, skal pengene gå til trafikale investeringer. Ikke til at fylde kommunekassen op eller bruge pengene på andre områder, siger han i pressemeddelelsen.

800 millioner kroner på salg af p-billetter og afgifter

Regeringen og Dansk Folkeparti vil erstatte den nuværende ordning med en strammere og mere simpel modregningsordning.

Den vil både omfatte kommunens indtægter fra p-billetter og afgifter og stille kommunerne mere lige. Vurderingen er, at den nye model vil øge modregningen med 300-350 millioner kroner om året.

Ifølge ministeriet fik kommunerne i 2016 i alt 800 millioner kroner på salg af p-billetter og afgifter. 253 millioner kroner af den pose penge kom fra afgifter for ulovlige parkeringer.


Nyhedsoverblik