Valgkamp på sociale medier - flere politikere har succes på TikTok

Især førstegangskandidaten Lukas Lunøe (R) på 24 år har fået et stort publikum på TikTok.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med både valgplakater, flyers og bolsjer forsøger politikerne at kapre stemmer ved Folketingsvalget.

Men også de sociale medier er et vigtigt værktøj, og især TikTok bruges flittigt af flere og flere folketingskandidater.

24-årige Lukas Lunøe (R) er en af dem, som har fået et stort publikum på det sociale medie. Det er på trods af, at han stiller op til Folketinget for første gang.

quote Du kan nå ud til 10.000 mennesker på to timer med et fingerknips

Valdemar Osted, konsulent, Common Consultancy

- Der var jo ikke særlig mange, der vidste, hvem jeg var, da jeg stillede op. Men nu oplever jeg i høj grad, at folk ser mine ting og følger mig og ved, hvem jeg er, og det er på grund af TikTok, fortæller folketingskandidaten.

Kan selv definere dagsordenen

Lukas Lunøe er langt fra den eneste regionale kandidat, der forsøger at skabe opmærksomhed omkring sig på TikTok.

Borgere kan også finde kandidater som Yadvinder Singh (FG) og Malene Grandjean (V) på det sociale medie.

Valdemar Osted hjælper i denne valgkamp SF.
Valdemar Osted hjælper i denne valgkamp SF. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Valdemar Osted, der til dagligt rådgiver organisationer og partier om kommunikation på sociale medier, forklarer, at politikerne blandt andet skal være autentiske og gode på video for at tiltrække publikum på TikTok.

- Sociale medier kan jo det, at du kan nå ud til 10.000 mennesker på to timer med et fingerknips, og for nogle politikere er det jo måske en halv million mennesker på en dag. Derfor bliver det lige pludselig et sted, hvor de selv kan definere dagsordenen, så de kan selv sige, hvad de vil snakke om, og de kan komme ud til rigtig mange danskere og snakke deres politik, siger konsulent Valdemar Osted.

Konsulenten forventer, at partierne i valgkampen samlet set vil bruge op mod 20 millioner kroner på kampagner på sociale medier.

Lukas Lunøe har eksempelvis haft 268.000 visninger på en video om, hvorvidt skoledagen bør starte senere.
Lukas Lunøe har eksempelvis haft 268.000 visninger på en video om, hvorvidt skoledagen bør starte senere. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Et vigtigt værktøj for alle

Det er dog ikke kun unge førstegangskandidater, for hvem de sociale medier er et vigtigt værktøj.

Det er de også for de politikere, der første gang blev valgt, da Facebook endnu ikke var kommet til Danmark.

- Det fylder faktisk noget, fordi det er jo en måde, man kan komme ud med sin politik på og fortælle nogle historier om de ting, jeg synes er vigtige og går op i, fortæller Magnus Heunicke (S) og tilføjer:

- For mig selv så vil jeg passe lidt på med at stå og mime og danse til alle mulige numre, som man skal på TikTok. Jeg vil nok synes, eller nogen vil synes, at det var lidt for kikset, når man også har ansvaret for vigtige ting.

Læs også
Valget kort:
Det mener politikerne om sundhedsvæsnet
Læs også
Valget kort:
Det mener politikerne om sundhedsvæsnet

Selvom Lukas Lunøe har tusindevis af seere, så lægger han heller ikke alle sine æg i TikTok-kurven.

- Jeg håber, at hvis folk ser mine TikToks og kan lide det, og så møder mig i virkeligheden, også føler, at jeg lytter til dem og tager dem alvorligt.


Nyhedsoverblik