Svindelsager med netbank satte rekord i 2020

Der er flere forsøg på svindel via netbank, men tyvene slipper i gennemsnit afsted med færre penge per gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rekordmange bankkunder blev sidste år udsat for svindel via netbank.

Sidste år var der 1970 sager med svindel med netbank. I 2019 var tallet 1452.

Det viser en opgørelse fra Finans Danmark, der er interesseorganisation for finanssektoren.

Samlet er tyvene i år sluppet afsted med 54,5 millioner kroner mod 52 millioner kroner sidste år.

Læs også
Tricktyve stjal dankort fra 88-årig: Hævede 59.000 kroner
Læs også
Tricktyve stjal dankort fra 88-årig: Hævede 59.000 kroner

Hos Finans Danmark konstaterer digitaliseringsdirektør Michael Busk-Jepsen, at forsøg på svindel via netbank bliver ved med at være et område, hvor man kan blive franarret penge.

- Der er fortsat stor aktivitet blandt de kriminelle, og der er flere forsøg på svindel, så man skal som bankkunde have paraderne oppe, siger Michael Busk-Jepsen.

Begrænsninger på overførsler

Han hæfter sig ved, at de svindlede beløb er faldet med omkring 30 procent fra første halvdel af 2020 til anden halvdel af året.

Det har medvirket til, at det gennemsnitlige tab per sag er faldet.

Så mange oplever svindel med netbank:

Der har de seneste år været en stigning i antallet af bankkunder, der bliver udsat for svindel via netbank.

Her er en oversigt overudviklingen de seneste år:

2020: 1970 sager - 54,5 millioner kroner.

2019: 1452 sager - 52 millioner kroner.

2018: 997 sager - 14,2 millioner kroner.

Det skyldes ifølge Michael Busk-Jepsen blandt andet, at mange banker i løbet af 2020 har indført begrænsninger på, hvor mange penge man kan overføre mellem konti per dag.

- Bankerne har desuden slået nogle forskellige mekanismer til, der gør dem bedre til at se, at der sker noget uregelmæssigt på almindelig konti og få det stoppet.

Ældre kvinde narret af "bankansat"

Han fortæller, at den typiske sag er en ældre kvinde, der bliver ringet op af en, der udgiver sig for at arbejde i hendes bank eller for eksempel Nets.

På den måde lokker de bankoplysninger login til NemID eller sms-kontrolkoder ud af folk og får på den måde adgang til bankkontoen.

Læs også
Kriminelle fisker oftere oplysninger om konti fra ældre
Læs også
Kriminelle fisker oftere oplysninger om konti fra ældre

Ifølge Michael Busk-Jepsen er der kun en måde at undgå svindel via netbank.

- Der er nærmest kun et godt råd. Man skal aldrig udlevere brugernavn, password og nøglekoder.

- Det vil banker, rigtige virksomheder og myndigheder aldrig bede om, så hvis man bliver spurgt om det, så er det, fordi man er ved at blive udsat for svindel, siger han.


Nyhedsoverblik