Prisstigninger får flere til at søge mod genbrugsbutikker

Salget i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker er samlet steget med 14 procent i september.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En billig frakke. Legetøj til barnebarnet. Et ovnfast fad.

Det er nogle af de ting, som forbrugerne konkret går efter i øjeblikket, når de træder ind i en af Folkekirkens Nødhjælps 111 genbrugsbutikker rundt omkring i landet.

Det fortæller Birgitte Qvist-Sørensen, der er organisationens generalsekretær, efter at butikkerne har oplevet en stigning i salget på 14 procent i september sammenlignet med samme måned sidste år.

- Typisk har vores kunder et forbrugsmønster, hvor de blot "snuser" lidt rundt i butikkerne, forklarer hun.

- Nu hører vi derimod, at folk kommer efter konkrete ting for at spare penge, fordi inflationen kradser i budgettet.

quote Nu hører vi derimod, at folk kommer efter konkrete ting for at spare penge

Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær Folkekirkens Nødhjælp

Omsætningen i butikkerne er i september steget til 4,8 millioner kroner fra 4,2 millioner i samme måned sidste år.

- Folks indkøb er mere behovsdrevet end før krisen, tilføjer generalsekretæren.

Hun siger, at folks forbrugeradfærd minder om den, man så for 40-50 år siden, da organisationens første butikker blev åbnet. Også dengang gjorde inflationen et stort indhug i danskernes budgetter.

- Dengang kom folk jo også for at spare penge. Det er samme forbrugsmønster, folk er vendt tilbage til i dag, siger hun.

Wefood-butikker sælger også mere 

Det er ikke kun genbrugsbutikkerne, som oplever en stigning i salget. Det samme gælder for Wefood-butikkerne, som også drives af Folkekirkens Nødhjælp. De sælger overskudsvarer fra supermarkeder.

I årets otte første måneder havde butikkerne ti procent flere kunder, oplyser organisationen.

- I Wefood-butikkerne siger folk direkte til vores frivillige, at de kommer for at spare penge, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

- Det typiske incitament for at handle i Wefood-butikkerne er at gøre noget for klimaet og for at modvirke madspild. Men nu finder mange vej til butikkerne, fordi de ganske enkelt ikke har flere penge.


Nyhedsoverblik