Ny vejstribe skal øge sikkerheden på danske motorveje

Nuværende vejstriber, der udgøres af én sammenhængende linje, kan være fortid på danske motorveje om 5-8 år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De fleste bilister genkender måske følelsen af, at regnvejr og mørke kan gøre det sværere at se vejstriberne, når de kommer kørerne på de danske motorveje.

Men det skal en nyudviklet vejstribe afhjælpe, fortæller Michael Larsen, der er projektleder ved Vejdirektoratet. En ny type vejstribe er nemlig mere synlig i lyset fra billygterne, når det er mørkt og regnvejr,

- Den kan få en kæmpe betydning. Dels fordi trafikanterne føler sig mere trygge, når de bedre kan se striberne, og dels fordi trafikanterne dermed placerer sig mere hensigtsmæssigt på vejbanen, siger han.

Læs også
Region Sjælland udskifter gamle dieselhørmere med moderne batteritog
Læs også
Region Sjælland udskifter gamle dieselhørmere med moderne batteritog

- Når trafikanter ikke kan se striberne, har de nemlig en tendens til at lægge sig helt ud i kantlinjen, og det øger risikoen for uheld, lyder det.

I løbet af de næste fem til otte år kommer Vejdirektoratet til at udlægge den nyudviklede vejstribe på samtlige danske motorveje.

Disse strækningen får de nye striber inden sommer

  • E45 Nordjyske Motorvej lige syd for Limfjordstunnellen, 8 km i begge retninger
  • E45 Sønderjyske Motorvej i nordgående retning fra Christiansfeld til Esbjergmotorvejen, 16 km
  • E20 Vestmotorvejen i østgående retning rundt om Slagelse, 7 km
  • M11 Holbækmotorvejen i vestgående retning fra Kr. Sonnerup til Kalundborgmotorvejen, 5 km
  • E20 Fynske Motorvej fra Odense V til Årup, 12 km i begge retninger
  • E20 Køge Bugt Motorvejen i østgående retning fra Greve til Hundige, 3 km  

Dråbeformede klatter

Indtil nu er det en teknisk detalje, der har gjort, at trafikanter kan have haft svært ved at se de nuværende sammenhængende vejstriber i regnvejr.

- Når det regner, lægger der sig en slags vandfilm oven på vejstriben, der dækker for de små glasperler, der ligger i selve striben, og som har til formål at reflektere bilens lys til føreren, siger Michael Larsen.

De nye vejstriber er derimod opbygget af en masse dråbeformede klatter, der er anbragt forskudt af hinanden. Det har den positive konsekvens, at regn lettere driver bort fra dem.

Ventetid på køreprøver
Læs også
Mange køreprøver aflyses på grund af manglende coronapas
Ventetid på køreprøver
Læs også
Mange køreprøver aflyses på grund af manglende coronapas

Dermed fremtræder de tydeligere i bilernes skær, konkluderes det.

Den nye stribe blev først testet på en strækning ved Gørlev i Nordvestsjælland. Her målte og sammenlignede man stribens refleksionsevne i tørt, vådt og overskyet vejr.

Arbejdet med at udlægge den nye vejstribe begyndte egentlig allerede i 2019. Men nu er man gået "all in", lyder det fra projektlederen.

- I første omgang skal motorvejsnettets vejstriber udskiftes, i takt med at man også lægger ny asfalt. Sideløbende skal det også ske på de såkaldte hoved- og landeveje rundt om i landet, siger Michael Larsen.

Det er på disse strækninger, den nye type vejstribe skal laves.
Det er på disse strækninger, den nye type vejstribe skal laves. Foto: Vejdirektoratet

Nyhedsoverblik