Her dumper flest - ordfører håber på hjælp fra udspil

Sidste år dumpede 18 procent af afgangseleverne i TV2 ØSTs sendeområde. Det er ikke godt nok ifølge undervisningsordfører.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sidste år var der 783 ud af 4.334 afgangselever, der dumpede i dansk og/eller matematik i TV2 ØSTs sendeområde.

Det svarer til at 18 procent af alle afgangseleverne dumpede et eller to af de fundamentale folkeskolefag.

Det er det højeste på landsplan.

quote Det er folkeskolens opgave at kunne sikre, at de har de faglige kompetencer, så de kan bestå afgangsprøven

Astid Krag (S), undervisningsordfører

Og det er ikke godt nok ifølge Astid Krag (S), der er undervisningsordfører og valgt ind i Sjællands Storkreds.

- Det er et kæmpestort problem, at vi stadig, på trods af vi aldrig har brugt så mange penge på folkeskolen, har elever der går ud uden at kunne læse, skrive og regne ordentligt efter så mange år, siger hun.

Intensiv undervisning skal hjælpe 

Undervisningsordføreren håber derfor, at blandt andet regeringens forslag om mere intensiv undervisning kan hjælpe. 

Forslaget går ud på at 10 procent af eleverne i folkeskolerne, skal kunne få intensiv undervisning i dansk og matematik. 

Astrid Krag tilstår nemlig, at regeringens folkeskolereform fra 2014, som gjorde skoledagene længere, alligevel ikke var løsningen. 

Hindholm privatskole, elever, skole, tegner
Læs også
Det vil regeringen med folkeskolen
Hindholm privatskole, elever, skole, tegner
Læs også
Det vil regeringen med folkeskolen

- Vi skal have en skole, hvor det hele ikke er så bogligt og teoretisk, men hvor vi anerkender, at ikke alle lærer på samme måde, siger Astrid Krag og tilføjer:

- Hvis undervisningen er primært tilrettelagt efter dem, der trives bedst på en meget boglig undervisning, så taber vi alt for mange. Det er tilfældet i dag, og det slår rigtig træls ud på Sjælland.

Så Astrid Krag håber, at kombinationen med en mere praktisk skolegang og den nye intensive undervisning til de fagligt svageste hurtigt kan forbedre folkeskolerne.

De 18 procent er i hvert fald ikke acceptabelt.

- Langt, langt, langt de fleste børn skal ikke bare kunne rummes, men også løftes fagligt. Det er folkeskolens opgave at kunne sikre, at de har de faglige kompetencer, så de kan bestå afgangsprøven. 


Nyhedsoverblik