Brændstofpriserne sætter nye rekorder og udhuler værdien af kørselsfradrag

Priserne på brændstof er steget betragteligt. Prisen er nu over det niveau, som Skatterådet lagde til grund for at sænke kørselsfradraget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En tur på tankstationen efter benzin eller diesel er blevet betragteligt dyrere. Siden november sidste år er prisen steget med næsten to kroner per liter.

Prisen for en liter diesel ligger således i skrivende stund på 9 kroner og 89 øre, imens benzin koster fra 11 kroner og 69 øre.

De stigende priser er ifølge Andreas Østerheden, chefstrateg i Nordea, en naturlig konsekvens af stigende efterspørgsel på olie efter omfattende coronanedlukninger i både Danmark og resten af Verden.

- En af grundene til, at vi har set olieprisen komme meget højere op, end vi så for bare et år siden, er simpelthen, at verdensøkonomien er på vej tilbage op i omdrejninger, forklarer han.

quote Vi forventer, olieprisen vil holde sig omkring det nuværende niveau

Andreas Østerheden, chefstrateg, Nordea

Effekten forstærkes af, at de olieproducerende lande, de såkaldte OPEC-lande, har været i stand til at tilbageholde en del af udbuddet, forklarer Andreas Østerheden:

- Den balance, vi ser mellem efterspørgsel og udbud lige nu, gør, at olieprisen er kommet markant højere op.

De olieproducerende lande er ifølge Andreas Østerheden så småt ved at skrue op for produktionen igen – men efterspørgslen er endnu langt fra niveauet før corona, og derfor holder producenterne igen.

Det betyder, at prisen forventes at blive på nuværende niveau i et stykke tid.

- Vi forventer, olieprisen vil holde sig omkring det nuværende niveau. Vi forventer ikke de store ændringer, siger Andreas Østerheden, som peger på, at den øgede efterspørgsel forventes imødegået af en øget produktion.

MicrosoftTeams-image (1)

Ude af trit med populært fradrag

Det er ikke kun de stigende brændstofpriser, der har gjort tilværelsen som bilejer dyrere i 2021.

For dem, der bruger bilen til at køre på arbejde, er benzinprisen nu kravlet op over det niveau, som Skatterådet brugte til at fastsætte kørselsfradraget for 2021 tilbage i november sidste år.

Hos FDM påpeger forbrugerøkonom Ilyas Dogru, at Skatterådet i november 2020 sænkede kørselsfradraget med henvisning til blandt andet de lave brændstofpriser. Men i dag er realiteten, at en liter benzin koster 38 øre mere, end det Skatterådet lagde til grund for sine beregninger for kørselsfradraget.

quote Vi står i en situation, hvor det er blevet dyrere at være pendler

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom, FDM

- Vi står i en situation, hvor det er blevet dyrere at være pendler, og det er blevet dyrere at stille sin bil til rådighed for arbejdsgiver, siger Ilyas Dogru og tilføjer:

- Lige pludselig er det begyndt at give underskud for forbrugerne. Det vil være en anledning for Skatterådet til at se på beregningerne igen.

Ifølge forbrugerøkonomen vil de lave kørselsfradrag berøre stadig flere borgere, i takt med at flere og flere møder ind på arbejde i både det offentlige og private.

- Set fra vores bord var det underligt, at Skatterådet i starten af året nedsatte kørselsfradraget. Det var tydeligt allerede dengang (i november 2020, red.), at når samfundet åbner igen, vil forbruget og dermed benzinpriserne stige igen.

Læs også
Skatterabat for rejsen til arbejde sænkes igen fra næste år
Læs også
Skatterabat for rejsen til arbejde sænkes igen fra næste år

Hos FDM har man gennem det seneste år også observeret et meget ens prisbillede rundt ved tankstationerne. Her kan konkurrencen dog meget vel blive skærpet, når flere begynder at køre på arbejde igen.

- Vi er endnu ikke der, hvor priserne svinger så meget, som de burde, som følge af øget efterspørgsel. Men vi forventer, at tankstationerne vil sætte gang i en konkurrence om kunderne, siger Ilyas Dogru og tilføjer:

- Det vil være det naturlige, nu hvor der kommer gang i økonomien og efterspørgslen.

Ifølge Danmarks Statistik er borgerne i det vest- og sydsjællandske område med øer dem, der pendler allerlængst til job i Danmark. 30,6 kilometer mod landsgennemsnittet på 21,7 kilometer.


Nyhedsoverblik