Boligselskaber oplever flere pressede beboere - sender rykker til hver tredje

Domea.dk har på vegne af boligselskaber i vores område sendt langt flere rykkere og ophævelser ud til beboerne i 2022.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I 2022 fik 33 procent af beboerne i de boligselskaber, som Domea.dk er administrator for her i sendeområdet, en rykker, fordi de ikke havde betalt deres husleje. 

Det er en stigning på 23 procent i forhold til 2021.

I 2022 fik 11,5 procent af beboerne varslet en ophævelse af deres lejemål. Det er en stigning på 29 procent i forhold til 2021. 

Tallene illustrerer, at mange og flere beboere har været presset det sidste år, fortæller Katja Adelhøj Lindblad-Clausen, der er chef for Domea.dks bæredygtige indsatser. 

- Det siger mig, at der er en del beboere, som er pressede på deres hverdagsøkonomi og har svært ved at betale deres husleje. 

- Det er flere ting, der presser beboerne lige nu. Det er elregninger, det er varmeregninger, det priserne i supermarkedet. Så presset kommer mange steder fra, siger hun. 

Domea.dk administrerer i alt 1.921 boliger i TV2 ØST’ sendeområde. 

Flere kommer i rådgivning

Siden corona har Domea.dk haft en beboerrådgivningstjeneste, hvor beboerne i de boligselskaber, som Domea.dk er administrator for, har kunnet hente økonomisk rådgivning. 

Det tilbud valgte man at fortsætte med, da man kunne se, at det virkede på antallet af udsættelser. 

Det viste sig også, at der fortsat var et stort behov for rådgivningen. I virkeligheden et endnu større behov, da inflationen og energikrisen ramte. 

Læs også
Krisen presser beboere i boligområde: - Elregningen vælter det hele
Læs også
Krisen presser beboere i boligområde: - Elregningen vælter det hele

Antallet af henvendelser til beboerrådgivningen steg nemlig. Især fra juli til august 2022, hvor antallet af henvendelser steg med hele 30 procent på bare én måned. 

Rådgivningen begyndte også at se andre beboere i rådgivningen, end de havde gjort tidligere. 

- Før var det dem, der havde allermindst, der henvendte sig. De henvender sig stadig, men vi kan se her under energikrisen, at det også er folk i arbejde, der er pressede, fortæller Katja Adelhøj Lindblad-Clausen.

- Det er særligt de enlige, de studerende, enlige uden arbejde og pensionister, der er pressede, fordi deres udgifter og stigningen i udgifter skal betales af kun én indkomst.

Udsættelser koster dyrt

I beboerrådgivningen får beboerne hjælp til at lægge budget, gennemgå indtægter og udgifter og finde frem til, hvad der eventuelt kan skæres fra. Og så hjælper rådgivningen også beboerne med at få afdragsordninger på deres gæld, så de kan blive i deres bolig. Det er nemlig hovedformålet med tilbuddet.

- Vi vil gerne undgå udsættelser. Først og fremmest fordi, det er hårdt for beboerne og familierne at miste deres bolig. Rent menneskeligt falder manges liv sammen, når de mister deres bolig. Det er ligesom grundstenen for os, at vi har et godt og trygt sted at bo, fortæller Katja Adelhøj Lindblad-Clausen.

Læs også
Økonomirådgivning fik Jesper på ret køl: - Det var pinligt at snakke om
Læs også
Økonomirådgivning fik Jesper på ret køl: - Det var pinligt at snakke om

Ifølge Domea.dks beregninger koster det omkring 50.000 kroner i gennemsnit at sætte en beboer på gaden. En regning, som ofte ender hos boligselskaberne selv.

- Det er penge, de her mennesker ikke har, og det vil sige, at når man ikke har dem, så kan man ikke betale det tilbage til boligselskabet. I almene boliger er det jo så alle de andre beboere, der bor i boligselskabet, der skal dække et tab, fortæller Katja Adelhøj Lindblad-Clausen og fortsætter:

- Det er altså dyrt for beboeren, der skal finde en ny bolig og et indskud. Det er dyrt for de beboere, der er tilbage, for de skal dække tabet, hvis ikke man får kradset de penge ind. Og det er dyrt for kommunen, fordi der ofte skal gøres forskellige sociale foranstaltninger. Derfor er der både socialt og økonomisk en meget god idé i at forhindre udsættelser.  

Afdragsordning hjælper 

Formålet med beboerrådgivningen lykkes langt henad vejen. Også i krisetid, hvor Domea.dk ser flere og andre beboere, som er pressede. 

For selvom antallet af rykkere og ophævelser er steget markant i 2022, så lykkes det fortsat Domea.dks beboerrådgivning at forhindre udsættelser i 94 procent af sagerne. 

- Det er vi jo rigtig glade for og stolte af, siger Katja Adelhøj Lindblad-Clausen.

- Det skyldes, at rådgivningen tager udgangspunkt i den enkelte beboers situation, og hos langt de fleste kan vi nå langt med rådgivning. 

- De skylder jo os huslejen, så de skal jo betale til os, og vi kan se, at ved at give de her afdragsordninger, så er der større sandsynlighed for at få pengene hjem. 

Beboerne kan selv kontakte rådgivningen, men i mange tilfælde rækker rådgivningen også selv ud til beboerne. 

- Vi kontakter dem, der modtager ophævelse, fordi vi ved, at der er rigtig mange barrierer for at ringe ind selv. Der er meget tabu forbundet med det her. Så vi prøver at få fat i alle. Selvfølgelig er der nogen, der ikke vender tilbage, og nogen, der forsvinder i nattens mulm og mørke, men det er heldigvis ikke ret mange. Langt de fleste tager imod rådgivningen, fortæller Katja Adelhøj Lindblad-Clausen.