Klargøring af Femern-banen giver sporarbejde flere steder

Banedanmark afslutter første fase af opgraderingen af Ringsted-Femern senere i år. Inden venter dog flere sporarbejder hen over sommeren og efteråret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er fuld gang i opgraderingen af togstrækningen mellem Ringsted og Femern.

I slutningen af året er første fase af opgraderingen færdiggjort, men inden da må pendlerne leve med flere store sporarbejder i løbet af året.

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Med årets sporarbejder indledes slutspurten på opgraderingerne på Sydbanen. Senere i år forventer Banedanmark at kunne afslutte opgraderingerne mellem Ringsted og Næstved og mellem Orehoved på Nordfalster og Nykøbing Falster. 

Opgraderingen betyder, at pendlere og passagerer på Sydbanen vil opleve forbedringer allerede i slutningen af 2021, udtaler Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør på Ringsted-Femern banen.

Først og fremmest bliver elektrificeringen af strækningen mellem Ringsted og Næstved gjort færdig, så DSB kan indsætte el-tog på strækningen i slutningen af året.

Læs også
Otte måneders pendlermareridt er slut: - Jeg har glædet mig til i dag
Læs også
Otte måneders pendlermareridt er slut: - Jeg har glædet mig til i dag

Derudover færdiggøres et nyt dobbeltspor mellem Orehoved og Nykøbing Falster, der tages i brug sammen med det nye signalsystem i slutningen af 2021. Det vil give mere kapacitet og mulighed for hurtigere tog på strækningen, fremgår det af pressemeddelelsen.

Længere perioder uden tog

I Nørre Alslev ombygges og opgraderes stationen og står færdig på den anden side af sommerferien. Den nye Nørre Alslev station får i modsætning til den gamle station elevatorer, så det bliver lettere for gangbesværede at benytte jernbanen.

Banedanmark gennemfører desuden et større sporarbejde på Nykøbing Falster station, der skal opgraderes til de øgede trafikmængder i fremtiden. Arbejdet betyder, at der ikke kan køre tog på Rødbybanen resten af året.

Togtrafik påvirket af sporarbejde:

  • 30. april til og med 30. juli 2021 kører der ingen tog mellem Vordingborg, Nykøbing F. og Rødby F

  • 31. juli til og med 11. december 2021 kører der ingen tog mellem Nykøbing F. og Rødby

  • 30. april til og med 8. august 2021 kører der ingen tog mellem Øster Toreby og Nykøbing F. (Lollandsbanen)

    Kilde: Banedanmark

De forskellige sporarbejder betyder, at DSB og Lokaltog indsætter togbusser i de perioder, hvor der ikke kan køre tog. Passagerer kan desuden orientere sig på Rejseplanen.

Udover de annoncerede forstyrrelser i togtrafikken, skal passagerer på Sydbanen desuden regne med reduceret drift, samt kortere perioder med sporarbejder hen over sensommeren og efteråret 2021. Det vil blive meldt nærmere ud senere, skriver Banedanmark.


Nyhedsoverblik