Danmark har fået sin første højhastighedsbane. Den kører mellem Ringsted og Køge Nord og har kostet 10 milliarder kroner at anlægge.
Drømmen var, at togene skulle køre 180 kilometer i timen, men lige nu kører de 120, og årsagen er, at Banedanmark ikke har nået at indhente en sikkerhedsgodkendelse, så der kan køres med flere tog på strækningen samtidig.
- Det har været mere omstændeligt, end vi forventede, det har taget længere tid, siger projektdirektør Jette Aagaard.
- Det er en meget grundig proces, Banedanmark lægger meget vægt på sikkerheden, så det tager bare længere tid, siger hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
En tredjedel af passagerne bliver forsinkede
Også drømmen om at køre med 12 tog i timen er blevet udsat.
- Lige nu er der et tog i timen i henhold til DSB’s køreplan, fortæller Jette Aagaard.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Ifølge Banedanmark handler de langsomme tog og færre afgange om, at de eksisterende tog ikke passede til det nye signalsystem.
- Vi troede, vi kunne åbne den nye bane, med det nye signalsystem, og da togene ikke kunne nå at blive fittede, så der er nok tog til at kunne køre på strækningen, så bliver vi nødt til at lægge om til det eksisterende system og få hele sikkerhedsgodkendelsen på det, og det er det, der har taget længere tid, end vi havde forventet, siger Jette Aagaard.
Forsinkelserne fortsætter
De lavere hastigheder betyder, at op mod en tredjedel af passagererne kommer for sent frem, oplyser DSB. Her håber man, at forsinkelserne snart vil være fortid.
- Det, vi først og fremmest drømmer om, er, at kunderne kan regne med, at når vi siger, hvor hurtigt, de kan komme frem, så kan de også regne med, at det er det, der sker i tilfældet, siger informationschef Tony Bispeskov fra DSB.
Alligevel har DSB valgt ikke at ændre deres køreplan, så den passer til de lavere hastigheder.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Vi har ikke ændret på køreplanen endnu, da vi forventede, at vi kunne komme til at køre stærkere. Det lykkedes så ikke, og derfor har vi ikke umiddelbart rullet tilbage, det er et større arbejde at rulle køreplanen tilbage, siger Tony Bispeskov.
Pendler: - Det er typisk
Pendlere på Sydbanen mellem Ringsted og Køge Nord må forvente forsinkelser på op mod fire minutter de næste par uger.
De lavere hastigheder på højhastighedsbanen overrasker dog ikke pendlerne.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Over hovedet ikke. Et eller andet sted, der tænker jeg, det er typisk, at der er altid nogle ting, som man ikke har taget højde for, siger Sigyn Valgrind, og hun er ikke den eneste, der synes, tog-historien gentager sig.
- Det er hver gang stort set, at Banedanmark står for noget, at så bliver det forsinket, eller der er nogle ting, der er glemt i farten, siger Daniel Arentoft.