Som ung tænker man ikke på, at kræft er en sygdom, der kan ramme. Det er en af de forklaringer Kræftens Bekæmpelse møder, når de undersøger, hvorfor at under halvdelen af kvinderne mellem 23 og 29 år ikke tager imod tilbuddet om screening for livmoderhalskræft.
Det fortæller Janne Bigaard, der er overlæge i Kræftens Bekæmpelse.
- Som ung sker der rigtig meget omkring én, man er lige flyttet hjemmefra, og når man modtager invitationen i e-Boks, får man ikke læst den information, der følger med, fordi man har travlt med så mange andre ting, siger Janne Bigaard.
På landsplan var andelen af kvinder i alderen 23-29 år, der i 2019 tog imod invitationen indenfor et år, på 52,1 procent, i Region Sjælland var det kun 47,1 procent. Tallene er den seneste årsopgørelse fra 2020 fra Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP).
- De unge tænker ikke over det, de kobler simpelthen ikke sig selv sammen med faren for at få kræft, man tænker simpelthen ikke over at passe på sig selv, siger Janne Bigaard.
Rammer en kvinde hver dag
Men livmoderhalskræft rammer en ung kvinde i Danmark hver dag. De fleste er i 30´erne, men allerede 10-15 år tidligere starter sygdommen med forstadier, som man kan behandle med en såkaldt kegleoperation i livmoderhalsen.
- Det er en kræftform, man får som ung, og det gælder om at opdage det tidligt, allerede mens kvinden er i 20´erne, for hvis kræften udvikler sig, kan det måske betyde, at man ikke kan få de børn, som man ønsker sig, fortæller Janne Bigaard.
Screening kan forebygge livmoderhalskræft
Tallene fra Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram viser desværre også, at udviklingen går i den forkerte retning, da færre og færre kvinder tager imod tilbuddet. I 2018 var det på landsplan 54 procent af kvinderne, der sagde ja tak til invitationen og i 2019 faldt det altså til 52,1 procent.
Ny kampagne på vej
Derfor går Kræftens Bekæmpelse nu ud med en ny indsats, der skal minde særligt kvinder i alderen 23-29 år om at tage imod tilbuddet om at blive undersøgt for celleforandringer. Kampagnen kalder de: ”Er der noget, du har glemt?”
- Med kampagnen håber vi, at de unge kvinder selv bliver mindet om at bestille en tid hos lægen og bruge lidt tid på screening, eller at deres mødre minder dem om det, siger Janne Bigaard, der er overlæge i Kræftens Bekæmpelse.