Lærere sygemeldes pga. voldsomme elever

På Antvorskov skole i Slagelse har flere lærere været sygemeldt på grund af voldsomme børn, men nu har skolelederen fået nok. Han vil indføre norske metoder, som kan give børnene mere disciplin og give lærerne et bedre arbejdsmiljø.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På vej ind til en dansktime eksploderende en dreng pludselig i en af Malou Dybdals tidligere klasser.

- Vi kommer ind i klassen og han tager nogle stole og borde og vælter dem og tager en kost og kaster med den og vælter en sofa nede bag i klassen, siger Malou Dybdal. 

Drengen gik i 5. klasse. Han kastede ikke tingene efter nogen bestemt, men gjorde det fordi han var vred og ked af det.   

- Selvfølgelig bliver man rystet i sådan en situation, man tænker hvordan kunne det her ske? Jeg skulle bare ind og have en dansk time, siger Malou Dybdal.

En fjerdedel af lærerne har endnu værre oplevelser. De har været udsat for vold fra eleverne eller deres forældre. Det viser en undersøgelse fra Danmarks lærerforening.

- Det bekymrer mig og det belaster et menneske, for vi er vore job. Det går helt ind under huden, hvis man oplever noget grænseoverskridende, siger skoleleder på Antvorskov skole, Søren Ranthe.  

Sygemeldt
En rundspørge til regionens lærerkredse viser, at 20 lærere lige nu er sygemeldt i Holbæk på grund af voldsomme børn, i Ringsted/Sorø lærerkreds 10-15, i Næstved 20, i Slagelse 16, og i Lollands-Falsters lærerkreds er tre lærer sygemeldt.

- Det er et symptom på, at der er noget, der ikke fungerer for den enkelte lærer men også for det enkelte barn. Hvad mener du med det? Det er et symptom på, at der er nogle børn, som ikke trives, siger Astrid Schjødt Pedersen, formand for arbejdsmiljøudvalget i Danmarks Lærerforening.

Skolens initiativer
Skolelederen har fået nok af elevers dårlige opførsel, så han har nu startet to initiativer.

Skolen ansatte i denne uge en socialrådgiver så lærerne hurtigere kan reagere på børnenes opførsel.

- Hun ved, hvornår noget er så alvorligt, at vi skal reagere og hvornår kan vi beholde en viden som intern viden og sætte nogle ting i gang i skoleregi, siger Malou Dybdal.

Det andet initiativ er, at alle lærere skal uddannes i en norsk metode, som skal skabe et bedre forhold mellem elever og lærere. Den hedder LP-modellen.

- Det er et bedre psykisk arbejdsmiljø for lærerne og et bedre elevmiljø, det er utrolig vigtigt. De norske erfaringer viser jo, at det giver mindre mobning og et bedre undervisningsmiljø, siger Søren Ranthe.

Lærerne er lige begyndt på uddannelsen. De skal lære, at det ikke hjælper at give børnene skylden for problemerne, for det løser dem ikke. Det skal lærerne hjælpe dem med.  

 

11% af de danske folkeskoler er lige nu ved at indføre nu den norske model og Malou Dybdal håber på store resultater.

- Jeg håber, at jeg får nogle endnu mere engagerede børn og nogle børn, der kommer mere på banen, der er jo altid nogle, som sidder og gemmer sig i en klasse og man finder ud af hvorfor de gør det, siger Malou Dybdal.

Det tager tre år før metoden er blevet indarbejdet blandt elever og lærere. 

 

 

 


Nyhedsoverblik