Kritik af større sodavandsflasker

Fra næste uge kan Pepsi, Faxe Kondi og Nicoline fås på 0,6 liters flasker - til samme pris som 0,5 liter. De store flasker møder kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er konkurrencen på sodavandsmarkedet, der har fået Royal Unibrew til at indføre de nye flasker i en tre måneders kampagne-periode. Nicoline, Pepsi og Aqua mineral, vil også kunne fås på de nye og større falsker, der er billigere for bryggeriet at genbruge end de gamle falsker.

De unge er ikke i tvivl om, at de vil vælge de store flasker frem for de små, og de vil også drikke dem til sidste dråbe.

- Man skal jo drikke ud, som Marcus Kk fra Holbæk siger.

Hos forbrugerrådet er man kede af den nye kampagne.

- Vi vil bede læskedrik-reklamenævnet om at se på sagen, for vi mener, at det er et skridt i den forkerte retning at gøre volumen større, siger fødevarepolitisk medarbejder, Camilla Udsen.