Højt spil for milliarder

Der er stor risiko for at skatteyderne ender med en enorm regning, hvis regeringen ikke tænker sig godt om med hensyn til en Femern-bro. Sådan lyder advarslen fra en professor i planlægning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sig ordet Femern-bro, og den danske regering får smil omkring munden.

Ønsket om en bro et markant større i Danmark end det er i Tyskland. Derfor har den danske regering lagt op til, at den vil tage et større økonomisk ansvar for projektet.

Det har man meldt ud i håb om at få tyskerne til at nikke ja til projektet, som har været på den danske ønskeseddel i mange år.

Men hvis den danske regering bliver for overivrig, så risikerer de danske skatteydere at ende med en stor regning, advarer professor i planlægning, Bent Flyvbjerg fra Aalborg Universitet.

Han mener, at jo mere ansvar Danmark tager for projektet, en større del af regningen hænger vi på, hvis projektet om en fast forbindelse giver underskud.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen har tidligere kaldt en Femern-bro for en "alletiders forretning", men helt så begejstret er Bent Flyvbjerg ikke:

- Se på DR Byen, se på Metroen og se på Øresundsforbindelsen og dens landanlæg. Så kan du se risikoen. Femern-projektet er særlig risikofyldt, for der er ikke ret store indtægter på det, siger professor Bent Flyvbjerg.


Nyhedsoverblik