¨

Højt skum men lavvande i kassen

Foto: TV ØST

De skyder op overalt og får masser af opmærksomhed. Alligevel løber forretningen ikke rundt. Mange mikrobryggerier har store underskud.

Specialøllet fra Bryghuset Møn i Stege er populært.

- Folk har vist stor interesse, og det er jo derfor vi har en tro på, at det nok skal lykkes, siger Ivan Luffe, der ejer Bryghuset Møn.

Interessen for mikrobryggerierne har været stor de seneste år. Bare sidste år voksede salget af specialøl fra mikrobryggerierne med 44 procent, så de har en markedsandel på 2,6 procent.

Alligevel ser det skidt ud rent økonomisk. Ifølge dagbladet Børsen kører to ud af tre små bryghuse, der har offentligt tilgængelige regnskaber, med underskud. Bryghuset Møn, der åbnede i efteråret 2005, havde sidste år et underskud på 1,2 miollioner kroner før skat.

- I det første regnskabsår havde vi da forventet et minus men ikke i den størrelsesorden. Det har vi ikke råd til i længden, fortæller Ivan Luffe.

Bryggeriforeningen ser ofte startvanskeligheder hos iværksætterne, som ikke kender nok til markedsføring, salg og distribution.

- Der er brug for professionalisme. Ølbrygning er kun en del af det. Der er mange andre dele som skal optimeres for at forretningen løber rundt, forklarer direktør i Bryggeriforeningen, Niels Hald. 

På Bryghuset Møn har man gjort noget ved det. Ivan Luffe har skaffet sig af med nogle af de tunge udgiftsposter ved blandt andet at bortforpagte cafeen, og især ansættelsen af en faguddannet brygger fra Tyskland har hjulpet på salg og distribution.

- Han producerer dobbelt så meget, så nu har vi bedre mulighed for at sælge mere, siger Ivan Luffe.

Mikrobryggerierne skal dog ikke gå i panik. De fleste mikrobryggerier har, ifølge Bryggeriforeningen, sorte tal på bundlinien efter tre år.

Bryggeriforeningen vil i efteråret intensivere informationen om det at drive et bryghus, så færre iværksættere oplever de samme startvanskeligheder.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App