Blev ramt af det største angreb nogensinde - nu fortæller kaptajnen historien

Efter Danmarks største GPS-nedbrud har Molslinjen opfrisket de gamle navigationsværktøjer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Først opdagede kaptajnen, at signalet til færgens GPS var forsvundet.

Dernæst lød alarmerne på broen.

Passagerfærgeren fra Molslinjen var 3. oktober 2022 på vej fra Jylland mod Sjællands Odde, da den blev ramt af Danmarks hidtil største GPS-angreb. 

quote To skibe mister ikke deres udstyr på én gang. Det kan ikke lade sig gøre

Nis Svenstrup Pedersen, Kaptajn ved Molslinjen.

- Jeg kan bare se, jeg mister mit GPS-signal, siger Nis Svenstrup Pedersen, kaptajn på Molslinjen, mens han husker tilbage på hændelsen for lidt over et år siden ombord på færgen Express 4.

Aldrig før i hans tyve år lange karriere på søen, har han været udsat for en lignende episode. 

Det er det russiske krigsskib Stoikiy, som mange mistænker for at stå bag GPS-blackoutet.
Det er det russiske krigsskib Stoikiy, som mange mistænker for at stå bag GPS-blackoutet. Foto: Mil.ru - CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0> - via Wikimedia Commons

Nedbruddet betød, at GPS-positionen på skærmene på skibsbroen pludselig ikke var til at stole på. Samtidig kunne kaptajnen høre over radioen, at andre fartøjer i nærheden oplevede samme problem. 

Kaptajnerne har dobbeltsikret navigationsudstyr og benytter sig også af færgernes radarer til at finde i havn.
Kaptajnerne har dobbeltsikret navigationsudstyr og benytter sig også af færgernes radarer til at finde i havn. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

- Det er usædvanligt, at man får udfald på alt udstyr på én gang. Så jeg ringede til min kollega, der var på vej mod Aarhus ombord på Express 2, og spurgte, om han også havde udfald?

-  Eftersom svaret var ja, kunne vi konkludere, at det var noget udefrakommende. To skibe mister ikke deres udstyr på én gang. Det kan ikke lade sig gøre, siger Nis Svenstrup Pedersen. 

I det fjerne kunne kaptajnen se to store, russiske krigsskibe passere.

Krigsskibe i horisonten

Mindst seks skibe mistede deres GPS-signal i et område på havet med en radius på 25 til 30 kilometer. Kaptajn Nis Svenstrup Pedersen husker, hvordan der var to skibe, der ikke havde deres såkaldte AIS-transponder tændt.

AIS, der er en forkortelse for "Automatic Identification System," fortæller andre fartøjer i nærheden hvem man er, hvor man er på vej hen, og hvor hurtigt man sejler.

Læs også
Mystisk gps-angreb lammede færger - nu er sikkerheden strammet op
Læs også
Mystisk gps-angreb lammede færger - nu er sikkerheden strammet op

- Det har russerne som regel ikke. Og jeg kan visuelt se, det er krigsskibe, siger Nis Svenstrup Pedersen. 

GPS-angrebet kom ifølge eksperter fra en såkaldt jammer, og det lader til at have været en kraftig én af slagsen. Det er dog ikke med sikkerhed konkluderet, at jammingen kom fra de russiske skibe.

Danmarks største GPS-nedbrud

Det ene af fartøjerne var den russiske korvette Stoikiy, der har nummeret 545 malet i store hvide tal langs skroget.

Det er dét skib, som eksperter mistænker for at have jammet de andre fartøjer i området. Søren Reime Larsen arbejder ved DTU Space, der sammen med myndighederne har undersøgt GPS-nedbruddet:

- Det er et stort skib. Det er det største, vi nogensinde har set på dansk grund i hvert fald, konstaterer han. 

Søren Reime Larsen fra DTU Space har sammen med myndighederne kortlagt GPS-nedbruddet ved at se, hvilke stationære GPS-stationer, der blev ramt.
Søren Reime Larsen fra DTU Space har sammen med myndighederne kortlagt GPS-nedbruddet ved at se, hvilke stationære GPS-stationer, der blev ramt. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

- Jamming er mere eller mindre støj. Vi kan føre en samtale her, men hvis nogen tænder for en højtaler ved siden af med høj musik, så kan vi ikke kommunikere med hinanden. 

- Det er typisk, hvis man ønsker, at andre ikke skal kunne bestemme éns position, så bruger man noget udstyr i denne her kaliber, forklarer Søren Reime Larsen. 

De blå prikker på kortet her omkranser det område, hvor GPS-signalet blev jammet.
De blå prikker på kortet her omkranser det område, hvor GPS-signalet blev jammet. Foto: TV2 ØST

Men på DTU kan man heller ikke med sikkerhed sige, at jammingen kom fra de russiske krigsskibe. Men en ting er dog klar:

- Jammeren eller kilden må være et eller andet sted i området inden for de blå prikker. Det kan ikke være anderledes, lyder konklusionen. 

Opruster de gamle dyder

Det store GPS-blackout fandt sted blot en uge efter, at ukendte gerningsmænd sprængte fire huller i Nord Stream gasledningerne i Østersøen. Et tidspunkt, hvor spændingerne mellem NATO og Rusland var høje.

Molslinjen indberettede blackoutet til myndighederne, og deres fokus var først og fremmest på passagerernes sikkerhed, forklarer Jesper Maack, der er PR- og kommunikationschef ved Molslinjen.

- Det er en underlig situation, og tankerne går på hvorfor og hvad. Men vi er et rederi, der sejler passagerer, og i første omgang tænker vi på sikkerhed, forklarer han.

Jesper Maack er PR- og kommunikationschef ved Molslinjen. Han understreger, at GPS-nedbruddet på intet tidspunkt havde betydning for sikkerheden ombord.
Jesper Maack er PR- og kommunikationschef ved Molslinjen. Han understreger, at GPS-nedbruddet på intet tidspunkt havde betydning for sikkerheden ombord. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Kaptajnen havde andre værktøjer end GPS til at navigere sikkert gennem farvandet:

- Man har jo fundet rundt om jorden længe før, der var noget, der hed GPS, forklarer Nis Svenstrup Pedersen og minder om, at færgerne har flere forskellige systemer som backup: 

- Min radar virker jo fuldt ud, netop fordi det er skibets udstyr. Det er uafhængigt af GPS-signalet.

To af Molslinjens færger blev ramt af et ti minutter langt GPS-nedbrud.
To af Molslinjens færger blev ramt af et ti minutter langt GPS-nedbrud. Foto: Molslinjen/PR

Pressechefen understreger, at episoden ikke gik udover passagererne, og at man roligt kan benytte sig af færgefarten fremover: 

- GPS er jo ikke så gammel en opfindelse endda. Vi kan sagtens finde vej og se forhindringer. Jeg tror mere, det er irriterende, fordi GPS er et godt værktøj, siger Jesper Maack til TV 2 ØST.

Kaptajn Nis Svenstrup Pedersen sejlede sin sædvanlige rute med Molslinjen, da GPS-signalet pludselig forsvandt.
Kaptajn Nis Svenstrup Pedersen sejlede sin sædvanlige rute med Molslinjen, da GPS-signalet pludselig forsvandt. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Hændelsen har alligevel betydet, at personalet har opfrisket de gamle navigationsværktøjer:

- Vi har snakket lidt mere om de gamle dyder. Det er en metode, som er rent radar-betinget, og den vil altid virke, forklarer Nis Svenstrup Pedersen.

Forsvarskommandoen ønsker ikke at udtale sig konkret om GPS-nedbruddet men bekræfter for TV2 ØST, at de rutinemæssigt eskorterer de russiske fartøjer, der passerer danske farvande. 


Nyhedsoverblik