Femern-tunnel tager livet af superfærger

Scandlines dropper planerne om at købe 4 nye superfærger, der ellers skulle fungere helt uden at forurene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De skulle sejle helt uden at udlede CO2, skulle være billige i drift – og så bygger de på spritny, dansk teknik.

Alligevel ser Scandlines ud til at droppe bestillingen af 4 helt nye superfærger, der skulle være blevet indsat på Femern Bælt fra 2018.

Udsigten til en ny fast, forbindelse over Femern Bælt skræmmer nemlig rederiet så meget, at de nu spiller mere sikkert, når det gælder indkøb af færger.

Det skriver fagbladet Ingeniøren.

Kan ikke tjene sig hjem

Færgerne skulle have kostet 2,5 milliarder danske kroner, men med kun 3 år til at tjene pengene hjem igen før tunellen åbner er det ikke rentabelt, siger rederiet.

Det helt specielle ved færgerne er, at de ikke er udstyret med en traditionel diesel eller dieselelektrisk motor, men i stedet drives frem af blandt andet vindenergi. Målet med færgerne er således, at de slet ikke udleder C02.


Nyhedsoverblik