¨

Tyvstarter stor renovering af kendt bro - lukker for al biltrafik til populær ferieø

Renoveringen af Græshoppebroen til Enø begynder i den kommende uge. Til september vil broen være lukket for biltrafik og gennemsejling i en måned.

Den kendte bro er fra 1936 og skal snart igennem en omfattende renovering. Foto: Mathias Svane Kraft - TV2 ØST

Den over 80 år gamle Græshoppebro, som forbinder Enø og Karrebæksminde, skal snart igennem en omfattende renovering, hvor både brodæk og bolte skal skiftes ud. Samtidig skal betonen både under og over broen isoleres.

Vi skal totalrenovere græshoppebroen

David Johnsen, byggeleder hos Christiansen & Essenbæk

Selve renoveringsarbejdet på broen indledes til efteråret, men allerede i den kommende uge tyvstarter eksperterne hos den danske hovedentreprenør Christiansen & Essenbæk arbejdet med at renovere broen.

- Alt det, som vi kan nå at gøre nu, vil hjælpe os i sidste ende, siger David Johnsen, der er byggeleder hos Christiansen & Essenbæk.

Fra den 7. september til den 4. oktober lukker broen for biltrafik og gennemsejling, mens renoveringen på broen er i gang. Det vil dog være muligt for gående, kørestole og cyklister at passere broen. Arbejdet, som begynder i den kommende uge, kommer dog ikke til at spærre for trafikken.

- Det, vi kan lave under broen, som ikke generer nogen, vil vi selvfølgelig gerne i gang med. Derfor kommer vi til at bygge en arbejdsplatform under betonfagene, så vi er klar til at gå i gang til september, siger David Johnsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Græshoppebroen mellem Enø og Karrebæksminde. Foto: Emilie Grav - TV2 ØST

- Vi skal også opsætte en byggeplads, og træet, som skal monteres på broen, kommer vi til at bygge på pladsen inden, så det er klar til renoveringen, tilføjer han.

Der er desuden opsat et arbejdshegn, som er sat op på Kludekogerpladsen på Sjællandssiden, ligesom der også kommer en kontorvogn og en skurvogn ved foden af den aldrende bro. Trafikanterne skal dog ikke frygte, at de ikke kan køre hele vejen til den populære ferieø.

- Vi kommer overhovedet ikke til at genere trafikanterne. Vi har vores byggeplads, og det er egentlig bare der, vi vil være frem til september, siger David Johnsen.

Bruger træ i stedet for stål

Græshoppebroen blev indviet i 1936 og er bygget i træ, beton og stål, som til sammen vejer 200 tons. Broen fik officielt sit nuværende navn i 1988 i forbindelse med en renovering, men den aldrende konstruktion trænger nu gevaldigt til en større renovering.

Det er en speciel opgave i modsætning til at bygge en motorvejsbro et ligegyldigt sted

David Johnsen, byggeleder hos Christiansen & Essenbæk

Fugtisoleringen på tilslutningsramperne fungerer ikke længere, som den skal, og det betyder, at der siver vand ind i konstruktionen.

Samtidig er broens dæk på klappen så medtaget, at det skal skiftes helt ud. Som led i arbejdet skal den bærende stålkonstruktion blandt andet også renses for rust, og der skal laves ny fugtisolering langs hele broen.

- Vi skal totalrenovere Græshoppebroen, siger byggeleder David Johnsen.

Hele renoveringen vil koste otte millioner kroner og vil forlænge broens levetid med yderligere 25 år.

- Det er en speciel opgave i modsætning til at bygge en motorvejsbro et ligegyldigt sted, både fordi broen har sit eget navn, men også fordi der er så meget opmærksomhed omkring projektet. Det bliver også specielt og helt særlig opgave, at vi skal arbejde i døgndrift i 28 dage, og det kræver en del forberedelse, fordi der er ikke noget, som skal gå galt, siger byggeleder David Johnsen.

Artiklen fortsætter under videoen.

02:41

Se eller gense indslaget om Næstved Kommune, der slår fast, at Græshoppebroens reparation ikke laves om vinteren.

Luk video

De seneste år har det været en noget bumpet fornøjelse af passere Græshoppebroen i bil, og broen blev i september 2019 yderligere forstærket med stålplader, der blev sat fast på selve broklappen.

Efter renoveringen vil der dog ikke være et brodæk af stål, men i stedet af træ som underlag for bildækkene. Dermed kommer broen tilbage til sit gamle og tilsyneladende mere holdbare design.

Den tidlige start på renoveringsarbejdet kommer dog til at blive en ekstra udgift for Christiansen & Essenbæk.

- Det er klart, at vi får nogle ekstra byggepladsomkostninger, og vi får noget mandskab, som skal gå dernede i lidt længere tid end først antaget. Men det kræver opgaven, og så gør vi det. Det er vigtigere for os, at vi får lavet opgaven til tiden, og folk er tilfredse, siger David Johnsen og oplyser, at det ikke kommer til at koste mere for den kommunale bygherre.

Lokale frygter brolukning

På Enø frygter de erhvervsdrivende udsigten til efterårets renoveringen, der lukker for al biltrafik fra den 7. september til den 4. oktober.

Vi kommer til at lukke forretningen i den periode, hvor arbejdet står på

Klaus Nielsen, Enø Bageri

- Vi kommer til at lukke forretningen i den periode, hvor arbejdet står på, og det betyder, at vi kommer til at sende 15 medarbejdere på tvungen ferie, sagde Klaus Nielsen, der driver Enø Bageri, i oktober.

Den eneste mulighed for at komme til og fra øen at tage turen til fods via en smal gangbro. Planer om at opstille en midlertidig bro blev skrottet, da det ifølge Næstved Kommune ville blive for dyrt.

Men selvom man undgår skolernes sommerferie og efterårsferien, kommer det til at ramme omsætningen hårdt i de lokale virksomheder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Enø bageri må lukke, når Græshoppebroen næste år skal renoveres. Foto: Enø Bageri

- Sæsonen er overhovedet ikke slut i september måned. Tværtimod. I vores forretning har vi en betydelig omsætning i september, blandt andet fra salget af is. Men vores is og brød er produceret af råvarer, som vi ikke kan få leveret uden en vejbro til øen, hvis vi skal overholde reglerne for fødevaresikkerhed. Derfor har vi slet ikke muligheden for at holde åbent, mens broen er lukket, sagde bagermesteren.

Kommune dropper midlertidig bro

Tidligere planer om at opstille en midlertidig militærbro ved kanalen kan ikke lade sig gøre uden at bruge flere millioner kroner på forberedelsesarbejde.

Derfor valgte Næstved Kommune at droppe planerne om en midlertidig bro og satser i stedet på at ruste øen til at kunne klare sig i de fire uger, som renoveringen varer.

Eksempelvis skal der opstilles en særlig parkeringsplads, hvor der skal stå biler klar til brug for politi, brandvæsen, ambulanceredning og andre offentlige myndigheder, oplyser kommunen.

De erhvervsdrivende på øen er blevet indbudt til individuelle samtaler, så deres behov og muligheder kunne blive afklaret.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App