Sydsjællandsk ladepark til elbiler kan stå klar i år

Opgaven med at bygge ladeparker til elbiler kommer snart i udbud. Der kommer blandt andet en stor ladepark til Sydmotorvejen ved Tappernøje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De er billige i drift, nærmest lydløse og sælger så godt som aldrig før. Ikke alle er dog helt trygge ved at skifte til en elbil. Det skyldes blandt andet, at der ifølge flere aktører ikke altid er nok hurtig- og lynladere til de elektriske biler, når der skal køres længere ture.

Seks nye, danske ladeparker ventes dog at stå færdig i år. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Som TV2 ØST tidligere har fortalt, kommer to af ladeparkerne til at ligge i TV2 ØSTs område — nærmere bestemt nær Tappernøje på Sydsjælland, hvor der placeres en ladepark på hver side af Sydmotorvejen. Derudover skal der være nye ladeparker ved Lillebælt og Rønninge på Fyn.

De i alt seks nye ladeparker vil i alt bestå af 136 af de hurtigste typer ladere. De anlægges ved motorvejene, så de kan hjælpe elbilister på langfart hurtigt videre.

Udrulningen af de nye ladeparker er en del af Infrastrukturplan 2035, der i løbet af en årrække skal hjælpe i alt 50 lynladeparker i gang. Første skridt tages i marts, hvor opgaven med at etablere og drive ladeparkerne sendes i udbud.

De kommende lynladere hjælper elbilister på langfart. Hvis man ikke har lader i sin bolig, eller hvis man opholder sig i længere tid et sted, kan man bruge de langsommere ladere, som findes i de fleste byer.
De kommende lynladere hjælper elbilister på langfart. Hvis man ikke har lader i sin bolig, eller hvis man opholder sig i længere tid et sted, kan man bruge de langsommere ladere, som findes i de fleste byer. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Lige så nemt som at tanke

For mange elbilsejere kan opladning på farten være lidt en jungle, der i nogle tilfælde kræver, at man henter særlige apps til sin mobiltelefon eller bestiller ladebrikker fra forskellige udbydere.

Et krav fra partierne bag aftalen om ladeparkerne er dog, at deres lynladere skal være lige så nemme at betjene som en benzinstation. Derfor er det et krav, at kunder skal kunne betale med de mest gængse betalingsmuligheder, for eksempel et Dankort. Samtidig skal prisen per kilowatt-time fremgå af skilte på pladsen.

Hos flere tankstationer, blandt andet her hos Shell, opsættes der lynladere til elbiler.
Hos flere tankstationer, blandt andet her hos Shell, opsættes der lynladere til elbiler. Foto: DCC Energi

De nye ladeparker kommer oveni i en række offentlige og private initiativer, der skal gøre det nemmere at eje en elbil.

Fra 1. april kan landets kommuner være med til at give økonomisk støtte til at etablere ladestandere på egne, hvor det private marked ikke kan levere. Det kan for eksempel være med til at sikre flere ladestandere i yderområder samt i sommerhusområder, hvor behovet for opladning kun vil være stort i bestemte spidsbelastningsperioder.

Samtidig er flere af landets tankstationer i fuld gang med at opsætte lynladere til elbiler. for eksempel venter DCC Energi, som driver de 240 danske Shell-stationer, at have etableret lynladere på 30 stationer i løbet af i år.