Stort problem i kommuner - hundredvis af børn med problemer venter på hjælp

Forældre er frustrererede over lange ventelister. Flere hundrede børn må vente månedsvis på psykologhjælp.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

632.

Så mange børn står lige nu på venteliste til PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Og det er vel at mærke kun i seks af regionens 12 kommuner.

Det viser en rundspørge, som TV2 ØST har foretaget hos regionens kommuner.

Alene i Vordingborg står 278 børn på venteliste. Derfor har kommunen taget konsekvensen og ansat to ekstra psykologer for at få bugt med de lange ventetider.

- Der er ikke noget at skjule. Vi har i længere tid haft store udfordringer med at tiltrække psykologer til området, som kan være med til at nedbringe ventetiden, siger chef for dagtilbud og skoler i Vordingborg Kommune, Charlotte Gummersgaard Nielsen, til TV2 ØST.

Særlig hjælp

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning er en særlig opgave i kommunerne, der hjælper eller vurderer børn med psykologiske eller specialpædagogiske værktøjer. Det kan eksempelvis handle om psykologhjælp, socialrådgivning - og hjælp til tale eller høre-problemer.

Charlotte Gummersgaard Nielsen forklarer, at problemer med at tiltrække arbejdskraft kombineret med corona-pandemien har gjort, at ventetiden er blevet længere og længere i kommunen.

Chef for dagtilbud og skole i Vordingborg Kommune, Charlotte Gummersbach Nielsen, erkender, at ventelisterne er blevet lange. Men de arbejder på at nedbringe dem
Chef for dagtilbud og skole i Vordingborg Kommune, Charlotte Gummersbach Nielsen, erkender, at ventelisterne er blevet lange. Men de arbejder på at nedbringe dem Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST


Hvor Vordingborg Kommune fra starten har meldt klart ud omkring udfordringerne, så går det lidt mere trægt med de andre kommuner.

Kun seks af de adspurgte kommuner har givet TV2 ØST tallene - mens de resterende kommuner i en mail skriver, at de enten ikke har - eller ikke opererer med venteliste.

quote -Jeg føler slet ikke, at man bliver lyttet til og mødt som menneske

Pernille Ørsted

Fælles for alle kommuner er dog, at ventetiden generel er blevet længere i kølvandet på corona-pandemien.

Boern venter paa hjaelp - antal børn på

 

Fik aldrig svar

Selv om forklaringerne er mange og lange, så er forældrene til børn på ventelister ved at være godt og grundigt trætte af kommunernes opførsel. Ikke kun i forhold til PPR - men i det hele taget over for familier med udfordringer.

-Jeg føler slet ikke, at man bliver lyttet til og mødt som menneske.

Pernille Ørsted fra Tappernøje er mor til syv-årige Max Emil. Han er født med Downs syndrom, hvilket giver familien en lang række udfordringer i hverdagen. 

Hun har oplevet, hvordan en sagsbehandler fra Næstved Kommune udeblev fra et længe aftalt møde. Sagsbehandleren dukkede ganske enkelt ikke op - og trods talrige henvendelser til kommunen hørte hun ikke noget.

- Der gik 14 dage, før jeg fik et svar fra kommunen. Sagsbehandleren var blevet syg. Tænk hvis det havde været omvendt - at en familie udeblev fra et møde - så ville familien være i store problemer, siger Pernille Ørsted.

- Kommunen bør spare på papirarbejdet og bruge pengene på at hjælpe familier med udfordringer, siger Pernille Ørsted.
- Kommunen bør spare på papirarbejdet og bruge pengene på at hjælpe familier med udfordringer, siger Pernille Ørsted. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Hun er skuffet over den måde, kommunen behandler folk på og mener, at man bør se nærmere på de mange midler, der bliver brugt på bureaukrati og papirarbejde.

-I forvejen har man jo ventet i lang tid og ser frem til et møde, der måske kan hjælpe en videre - men intet sker og man hører intet. Jeg ville ønske, at kommunen begynder at se på børnenes potentialer og understøtte dem - i stedet for at spare på den korte bane, siger Pernille Ørsted.

Syv-årige Max Emil fra Tappernøje er født med Downs Syndrom.
Syv-årige Max Emil fra Tappernøje er født med Downs Syndrom. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Hun mener godt, at der kan spares penge på den kommunale sagsbehandling.

- Jeg har oplevet, hvordan adskillige sagsbehandlere i flere måneder har været inde over en ansøgning om en sansegynge til 1.000 kroner. Hvad der er blevet brugt af penge på arbejdstimer og papirarbejde i månedsvis, tør jeg simpelhent ikke gisne om. Men det er mange tusinde kroner, som kunne være gået til at hjælpe barnet, siger hun.

TV2 ØST har forsøgt at få en kommentar fra Næstved Kommune, men dette har ikke været muligt.