Fagforeninger kritiserer arbejdsforhold hos Flextrafik - ligner social dumping

Borgere er i den seneste tid stået frem med kritik af Flextrafik. 3F peger på chaufførernes arbejdsforhold som årsagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Op mod 70 procent af Jan Guldbergs kørsel er Flextrafik. Han er selvstændig og henter og bringer borgere, der ofte er ældre, har en diagnose eller et handicap.

- Man skal være god til mennesker, og man skal være indstillet på, at det er et servicefag, man arbejder i, siger Flextrafik-chaufføreren der starter sine køreture allerede ved sekstiden om morgenen. 

Men flere borgere har fortalt om, hvordan de ikke bliver spændt korrekt fast i kørestolen, og om trusler med at blive smidt af.

I de seneste par uger har der været beretninger i medierne om, hvordan Flextrafik-chauffører kører alt for mange timer på arbejdet. 

- Vi hører alt fra 14 til 18 timer om dagen, fortæller Jan Guldberg. 

Læs også
Erik frygter for sikkerheden hos Flextrafik - chauffør truede med at sætte ham af
Læs også
Erik frygter for sikkerheden hos Flextrafik - chauffør truede med at sætte ham af

Ifølge Flextrafik-chaufføren har de lange arbejdsdage konsekvenser i forhold til den service, borgerne får. 

- Der bliver talt ned til kunder rundt omkring. Meget af det skyldes sløseri, stress og det er sandsynligvis også fordi, folk er trætte, siger han. 

Vognmænd underbyder hinanden

Jørn Hedengran, der er konsulent i 3F, er inviteret med i Movias kontrolpanel, som laver stikprøver af Flextrafikkens standarder for løn- og arbejdsvilkår. Sidste års resultat var ikke så godt, som de havde håbet: 

- Vi er faktisk lidt ærgerlige over de kontroller, vi har set i 2021. Det er gået ned ad bakke, siger Jørn Hedengran.

Jørn Hedengran fra 3F mener, Flextrafik chaufførernes forhold minder om social dumping.
Jørn Hedengran fra 3F mener, Flextrafik chaufførernes forhold minder om social dumping. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Det er Movia, der varetager Flextrafik for kommuner og regioner på Sjælland. Movia udbyder kørslen til dén operatør, der er billigst.

- Vi bliver nødt til at erkende, at vi kan begynde at se priser, hvor vognmændene underbyder hinanden. Det indikerer, at det her er social dumping, fordi vi er nede i nogle priser, hvor det ikke er muligt at aflønne en chauffør, hvis man skal følge de gældende overenskomster. Det er også en af årsagerne til, de kører så mange timer, siger Jørn Hedengran fra 3F.

Læs også
Passagerer utrygge ved at køre med flextrafik - chauffør faldt i søvn bag rattet
Læs også
Passagerer utrygge ved at køre med flextrafik - chauffør faldt i søvn bag rattet

Selv er Flextrafik-chauffør Jan Guldberg nødt til at gå langt ned i pris for at være interessant hos Movia:

- Min timepris er 326 kroner i timen, når jeg kører Flextrafik. Det er for lavt.

Jan Guldberg er selvstændig og kører Flextrafik-bus. Han går meget op i at give borgerne en ordentlig service.
Jan Guldberg er selvstændig og kører Flextrafik-bus. Han går meget op i at give borgerne en ordentlig service. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Vognmænd eller operatører kan være bus- og taxaselskaber, men det kan også være andre typer kørselsvirksomheder, der har søgt om tilladelse.

- Det er et meget konkurrencepræget marked. Området blev liberaliseret tilbage i 2018, og der er måske i virkeligheden brug for et tjek af, om kravene til at udføre Flextrafik er gode nok, siger Trine Wollenberg, der er vicedirektør i Dansk Persontransport. 

Selvstændige må køre som vinden blæser

Der er stor forskel på, om en chauffør er ansat hos en vognmand, eller om han er hyret ind som underleverandør og dermed som selvstændig. Hvis en chauffør er ansat, er der blandt andet lovkrav om løn, som skal følge overenskomster. Derudover er der krav om udbetaling af pension, feriepenge og tillæg, samt krav til en maksimal arbejdstid på 13 timer om dagen. 

Men ifølge 3F er der en måde at komme udenom overenskomsterne på:

- Det er ved at gøre en chauffør til selvstændig. En vognmand skal ikke følge arbejdstidsreglerne, det skal en chauffør. En vognmand må køre, som vinden blæser, siger Jørn Hedengran til TV2 ØST.

Ifølge Politiken er antallet af underleverandører, som altså er selvstændige, femdoblet de seneste fem år på nationalt plan. Ifølge Movia har 67 ud af 207 vognmænd på Sjælland ingen ansatte, og de er dermed selvstændige. Det svarer til knap en tredjedel.

- Der er ikke noget galt i at være selvstændig. Vi skal bare sikre os, at vilkårene for at drive en forretning er de rigtige, fastslår Trine Wollenberg fra Dansk Persontransport. 

Efterlyser kontrol 

I dag bliver taxachaufførers kørsel kontrolleret gennem et apparat i taxaerne. 3F efterlyser et kontrolapparat, der kan holde øje med Flextrafik-chaufførernes køretid, ligesom der er i taxaer.

- Det system mangler vi simpelthen i Flextrafik. Vi ved ikke engang, hvem der kører den enkelte bil. Det er et meget enkelt system at få, siger Jørn Hedengran. 

Derudover mener han, at transportselskaber som Movia burde udbyde kørsel efter flere parametre:

- I øjeblikket er der kun ét parameter, og det er pris. Service og kvalitet er ikke et parameter, og det er klima heller ikke, siger han. 

Det er politikerne i Region Sjælland, som er med til at stille kravene til Movia og Flextrafikken. Felex Pedersen (A) er regionsrådsmedlem og sidder også med i Movias bestyrelse: 

- Man skal nok kigge på standarderne. Måske er man gået for langt ned. Måske skal vi kigge på andet end pris, om der er andre parametre, som gør, at vi tager et udbud, indrømmer han. 

Regionsrådspolitikeren kan ikke sige noget om, hvornår der kan ske ændringer, og om de overhovedet kommer. For Flextrafik-chauffør Jan Guldberg er historien relativt simpel: 

- Pris og kvalitet hænger sammen. Går du efter laveste fællesnævner, jamen så er det også dén service, du får. 


Nyhedsoverblik