150 ansatte står uden løn - handicapfirma drejer nøglen om

Firmaet Naesborg, der blandt andet yder handicapservice, har kastet håndklædet i ringen. Kommune bliver anklaget for underbetaling.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

25 borgere med handicap har i denne uge fået besked om, at deres sædvanlige hjælp til dagligdagens gøremål stopper. For virksomheden bag deres handicapservice er gået konkurs.

Det drejer sig om firmaet Naesborg A/S, hvis 150 ansatte hjælper borgere i en række sjællandske kommuner.

Begæringen om konkurs kommer fra virksomheden selv, og onsdag udpegede Skifteretten efter forslag fra Naesborg Fondens bestyrelse, advokat Thomas Colstrup, partner i Advodan Næstved som kurator.

quote Hovedessensen er, at pengene ikke dækker til de faktiske omkostninger

Thomas Enghausen, næstformand, FOA

Han fremhæver to årsager til, at virksomhedens bestyrelse i denne uge traf beslutning om at indstille driften.

- Som jeg har forstået det, skyldes det for det første et for dårligt dækningsbidrag på de aftaler om handicaphjælp-ordninger, de har haft med deres kunder - og det vil sige primært kommunerne, som er en række sjællandske kommuner, siger han og tilføjer:

- Derudover har de en jobservice-del, hvor de som en privat aktør har hjulpet folk i arbejde. Den aktivitet har under coronakrisen været fuldstændig underdrejet.

Kurator Thomas Colstrup oplyser, at der endnu ikke er overblik over, hvor mange penge Naesborg A/S skylder væk.
Kurator Thomas Colstrup oplyser, at der endnu ikke er overblik over, hvor mange penge Naesborg A/S skylder væk. Foto: Advodan Næstved

Ifølge kurator er der 150 medarbejdere på lønningslisten, der som følge af konkursen står uden løn for dele af indeværende lønperiode – imens der ifølge arbejdstagernes fagforening, FOA, er omkring 25 borgere med handicap, som får hjælp gennem Naesborg.

Anklager kommune for underbetaling

FOA peger ligesom virksomheden på kommunernes betaling som en tungtvejende grund til, at Naesborg må kaste håndklædet i ringen.

- Hovedessensen er, at pengene ikke dækker til de faktiske omkostninger, siger Thomas Enghausen, næstformand i FOA.

Naesborg A/S har blandt andet afdelinger i Sorø og Næstved.
Naesborg A/S har blandt andet afdelinger i Sorø og Næstved. Foto: TV2 ØST

Han fremhæver den såkaldte BPA-ordning, Borgerstyret Personlig Assistance, som den helt store udfordring.

- Det har vi i FOA, sammen med arbejdsgiverne, rettet henvendelse til Christiansborg om ad flere omgange, siger Thomas Enghausen.

BPA-området er kendetegnet ved, at det som udgangspunkt er borgeren selv, der via et kontant tilskud fra kommunen ansætter sine hjælpere. Men borgeren kan vælge at overgive arbejdsgiveransvaret til en virksomhed, som eksempelvis Naesborg, der så står for at ansætte det personale, der yder hjælpen i borgerens eget hjem.

Thomas Enghausen, næstformand i FOA, mener at kommunernes bidrag er for små til at dække de faktiske omkostninger.
Thomas Enghausen, næstformand i FOA, mener at kommunernes bidrag er for små til at dække de faktiske omkostninger. Foto: FOA

Her er problemet ifølge FOA, at virksomheder med ordnede vilkår slet ikke modtager et tilskud, der svarer til lønomkostningerne:

- Det her viser, at der stadigvæk er en udhuling, som gør, at man ikke kan sikre nogle ordentlige økonomiske rammer, der gør, at man kan drive ordningen ordentligt, påpeger Thomas Enghausen.

quote Vi skal hele tiden se på, hvordan vi bruger pengene korrekt, og så er det klart – og det vil jeg ikke afvise – at vi fra kommunerne også presser timepriserne

Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune

Imens de ansatte vil få dækket deres løn gennem Lønmodtagernes Garantifond, så oplyser kurator Thomas Colstrup, at han har fået bekræftet, at de borgere med stort plejebehov, som hidtil har fået hjælp fra Naesborg, er blevet hjulpet videre.

Presser citronen

Det bekræfter også borgmester i Næstved Kommune, Carsten Rasmussen (S), over for TV2 ØST:

- De blev overdraget den 6. juni. Så de (Naesborg, red.) har været forberedt på, det her ville gå galt, og derfor sikret sig at overdrage de medarbejdere (til Næstved Kommune, red.), der passer de handicappede, og dernæst indgivet konkursbegæring.

Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune forklarer, at kommunerne selv er med til at presse priserne.
Carsten Rasmussen (S), borgmester i Næstved Kommune forklarer, at kommunerne selv er med til at presse priserne. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Borgmesteren medgiver, at der er et pres i forhold til økonomi på området, men spiller dog bolden videre til staten.

- Det specialiserede voksenhandicapområde er under pres, kommunerne oplever stigende udgifter, og vi bliver ikke givet flere penge, siger han og tilføjer:

- Vi får ikke flere penge centralt fra til området. Så hvis vi skal give flere penge for at holde private aktører flydende i forhold til omkostningsniveauet – så skal vi tage pengene fra andre områder.

Læs også
Kommuner til Wammen: Flere penge eller lavere forventninger
Læs også
Kommuner til Wammen: Flere penge eller lavere forventninger

For tre uger siden blev der ifølge borgmesteren givet 100 millioner kroner til alle landets kommuner for at løfte handicapområdet.

- Og der er 98 kommuner - så i snit er det en million til hver kommune til at løfte området, siger borgmesteren og tilføjer:

- Det vil sige, vi skal hele tiden se på, hvordan vi bruger pengene korrekt, og så er det klart – og det vil jeg ikke afvise – at vi fra kommunerne også presser timepriserne.

- Hvis vi som kommuner presser citronen så meget, så kan det være svært at lave et overskud.

Næstved Kommune var ifølge Naesborg A/S' hjemmeside med i 1996, da kommunen sammen med Socialministeriet og den erhvervsdrivende fond Næsborgfonden stiftede virksomheden.

Selskabet var ind til konkursen 51 procent fondsejet, imens selskabets øvrige aktier er ejet af bestyrelse og ledelse.

Skattebetaling væltede læsset

TV2 ØST har fredag aften talt med bestyrelsesformand for Naesborg A/S, Susan Jørgensen.

Hun bekræfter kurators udlægning af situationen i virksomheden.

- Meget diplomatisk sagt er det et område, hvor man absolut ikke har lagt flere penge i kassen de senere år, siger Susan Jørgensen og tilføjer:

- I 2021 har vi haft et rigtig skidt år. Det skyldes primært, vi har mistet indtjening på jobservice, hvor alt har været sat standby under corona.

Virksomheden har ifølge bestyrelsesformanden grundet sin struktur med både handicapservice og jobservice ikke kunnet drage nytte af de hjælpepakker, der har været under corona-nedlukningerne.

Hun oplyser endvidere, at konkursen indtræffer netop nu, fordi virksomheden har skullet betale anden rate af udskudt skattebetaling.

- Vi har betalt første del, men her i forbindelse med anden del den 1. juni har vi haft den fornemmelse, at likviditeten ikke rakte.

Ifølge Susan Jørgensen drejer det sig om cirka 1,6 millioner kroner.


Nyhedsoverblik