Lolland Kommune holder nøje øje med det private plejeselskab Pleje Plus.
Det siger viceborgmester Henrik Høgh (V), efter en aktindsigt foretaget af TV2 har afsløret flere hundrede henvendelser til Lolland Kommune med kritik af Pleje Plus.
- Der har været for mange henvendelser i december og januar. Derfor har vi lavet skærpet tilsyn af Pleje Plus og tændt den gule lampe, siger Henrik Høgh til TV2.
Han forklarer de mange henvendelser, da det nye selskab tog over, med en svær overdragelse fra det gamle firma Lev Vel – men de problemer skulle være løst nu.
Pleje Plus vandt sidste år en udbudsrunde i Lolland kommune, og overtog dermed pasningen af 456 plejekrævende patienter i kommunen. Med valget sparede kommunen 5,5 millioner kroner.
Men Henrik Høgh vil ikke sige, om det var for billigt.
- I en kommune, der er presset økonomisk, der er økonomi ikke et uvæsentligt kriterium. Men derfor skal der stadig være service, siger politikeren.
En undersøgelse fra tilsynsfirmaet BDO vurderede i november servicen fra Pleje Plus som ”mindre tilfredsstillende”. Det skyldes enten utilstrækkelige forhold eller mangler i selskabets service.
Direktør: Vi var plaget af chikane og sygdom
Hos Pleje Plus forklarer direktør Lena Løve Jensen søndag aften til TV ØST, at selskabet gør alt, hvad de kan for at rette op på situationen.
Hun forklarer, at selskabet havde en svær opstart i kommunen, der var præget af hærværk og chikane. Samtidig har selskabet været hårdt plaget af sygdom blandt medarbejderne i vinterens influenza-epidemi.