Der er forskel på folk. Men også på kommuner, når det gælder karakterer.
For der er stor forskel fra kommune til kommune på, hvor gode karakterer elever får, når de forlader folkeskolen.
Det skriver Jyllands-Posten.
Elever i blandt andet Hørsholm, Lyngby-Taarbæk og andre kommuner nord for København har et gennemsnit på over 8 set over tre år.
Det opløftende er, at det kan lade sig gøre at mindske forskellen
Men i Lolland Kommune er gennemsnittet på 5,6.
Ifølge avisen tilskrives forskellen sociale forhold, men den behøver ikke være så stor, lyder det fra flere eksperter.
- Det triste er, at den forskel, der er på eleverne, når de begynder i skole, i dag ofte øges i løbet af deres skolegang. Det opløftende er, at det kan lade sig gøre at mindske forskellen, siger Jens Rasmussen, professor på Aarhus Universitet, til avisen.
En analyse fra Arbejderbevægelsen Erhvervsråd viser, at andelen af lærere uden læreruddannelse er lavest i kommuner, hvor karaktererne er lavest. I Lolland er det kun 74 procent, som har en læreruddannelse - på landsplan er det 84 procent.
Samtidig lyder det fra Undervisningsministeriet, at i kommuner med laveste karakterer også bruger lærere i flest timer, som ikke er uddannet til at undervise i faget.