Skibet var under Anden Verdenskrig med til at evakuere engelske og franske soldater, der var strandet i Dunkerque i Nordfrankrig.
Det er det eneste sejlende skib i Danmark, som har været med ved Dunkerque
Tirsdag formiddag, næsten 80 år efter Anden Verdenskrig, blev trædampskibet, Ladye Dora, søsat i Nakskov Havn.
- Jeg gik med i projektet, fordi det historisk er sjovt, at skibet har været med ved Dunkerque, siger Carsten Drejer, der har været med til at renovere båden og samtidig er kassér ved foreningen, Friggas Venner.
- Det er det eneste sejlende skib i Danmark, som har været med ved Dunkerque.
Friggas Venner er en forening, der i 2013 blev sat i verden for at bevare skibet, restaurere det og bringe det tilbage til sin oprindelse med dampmotor.
Blev bygget i England
Skibet har engelske rødder, da det blev bygget i 1909 i Nottingham i England.
I 1960 kom det på dansk jord og blev omdøbt til Frigga, hvor det blev købt af en museumskonservator fra København.
Godt og vel 20 år senere i 1980'erne blev skibet købt af den tidligere slæbebådsfører Erling Langhoff fra Nakskov.
Og i 2013 købte foreningen skibet fra Erling Langhorff, efter at det havde stået på land i flere år.
- Vi købte skibet af ham for en krone på betingelse af, at den var sat i stand og i vandet inden for fem år, siger Carsten Drejer.
Kravene blev mødt, og fem år senere stod skibet klar med ny dampmaskine og fik igen vand under sig.
- Det blev søsat den 7. juli præcist. Det kan jeg huske, fordi det er min fødselsdag, siger Carsten Drejer.
Her blev skibet igen omdøbt til sit originale navn, Ladye Dora.
Renovering til knap en million kroner
Selve istandsættelsen af skibet kostede den gang knap en million kroner. Der er flere fonde, der sponsoreret renoveringen af skibet.
- Der er nogen, der har givet store beløb, men vi har også haft lokale håndværkere, som har givet 5.000 kroner for eksempel. Mange penge små bliver til en stor å, siger Carsten Drejer.
Skibet blev sat i vandet tirsdag, fordi den skal være klar til at deltage i Træskibssammenslutningens pinsetraf, hvor gamle, danskbyggede træskibe mødes.
- Vi har fået lov til at deltage i pinsetræffet på et frikort, nu hvor skibet ikke er bygget i Danmark, siger Carsten Drejer.
Siden istandsættelsen af skibet koster det foreningen cirka 20.000 kroner om året at vedligeholde båden, som til daglig ligger i Møllebugten i Nakskov.
Senest er der blevet tilføjet nyt sejl, som skal ligne de oprindelige sejl, der var på båden under Anden Verdenskrig.