Søværnet må afvise lystsejlere ved Femernbyggeriet flere gange dagligt

10 til 15 gange i døgnet må Søværnet afvise lystsejlere, der har forvildet sig for tæt på Femernbyggeriet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Søværnet har for tiden travlt med at sende lystsejlere på ret kurs i Femern Bælt.

Det skriver Forsvarskommandoen

Mellem 10 og 15 gange i døgnet af Søværnets Overvågningsenhed i de første tre uger af juli rykket til lystbåde, som var sejlet inden for de afmærkede arbejdsområder ved Femernforbindelsen ud for Rødby. 

- Problemet er, at lystesejlerne tilsyneladende ikke har opdateret sejladsinformation - og derfor ikke er klar over, hvor arbejdsområderne befinder sig. Og at de heller ikke i tilstrækkelig grad er opmærksomme på bøjerne, der markerer de lukkede arbejdsområder, forklarer Niels Jacob Mygind, der er souschef ved Vessel Traffic Service (VTS) Femern.

Kan skade både og udstyr

Der bliver gravet  i arbejdsområderne, ligesom der er lagt kabler, ankre og måleudstyr ud, som ikke umiddelbart kan ses fra overfladen, og det kan skade både lystbådene og udstyret, hvis fritidssejlerne kommer for tæt på.

Artiklen fortsætter under billedet.

En af de sejlere, som afvisningsfartøjet har fulgt ud f arbejdsområdet.
En af de sejlere, som afvisningsfartøjet har fulgt ud f arbejdsområdet. Foto: Søværnet

Derfor opfordrer både Niels Jacob Mygind og Søværnet lystsejlerne til at forberede sig, inden de sejler ud, være opmærksomme på afmærkningerne og holde god afstand til arbejdsområderne. 

Det er muligt at finde oplysninger om arbejdsområderne i Femern Bælt, andre arbejds- og fareområder i de danske farvande samt Forsvarets skydninger på Søfartsstyrelsens side med nautisk information, oplyser Forsvarskommandoen. 


Nyhedsoverblik