Snart kan du spare fem kroner på en liter brændstof i Tyskland - Scandlines forventer benzin-turister

Scandlines forventer, at flere vil tage en dagstur til Tyskland for at tanke billig benzin og diesel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Brændstofpriserne bliver ved med at slå rekorder, og for hver dag der går, bliver det kun dyrere og dyrere at tanke sin bil.

Men i Tyskland ser den voldsomme prisstigning nu ud til at få en ende. Ifølge DR har den tyske regering indført en rabat på benzin- og dieselafgiften, hvilket vil gælde de næste tre måneder.

På nuværende tidspunkt koster en liter benzin herhjemme efter endnu et prishop onsdag 17,89 kroner, mens en liter diesel koster 15,39 kroner.

Til sammenligning koster en liter tysk benzin i skrivende stund omkring 15,5 kroner.

Med de nye rabatter forventes en liter tysk benzin at blive yderligere 2,62 kroner billigere, og en liter diesel yderligere 1,24 kroner.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bruger rabat til markedsføring

Den store rabat kan muligvis få danskerne til at tage til Tyskland for at tanke bilen. Hos Scandlines har de allerede forberedt sig på det scenarie.

- Vi har gjort opmærksom på det på vores sociale medier, at man netop har mulighed for at få en god dag ombord, handle billigt i Tyskland og så fylde bilen op med benzin, inden man tager færgen igen, forklarer Anette Svendsen, kommunikationsdirektør i Scandlines.

Rabatten i Tyskland træder dog først i kraft fra i dag, og derfor ved rederiet endnu ikke, hvorvidt danskerne kommer til at benytte sig af muligheden.

- Der er selvfølgelig ingen af os, der kan se i krystalkuglen, hvad der reelt kommer til at ske. Det vil tiden vise, siger Anette Svendsen.

Økonom ser ikke stor besparelse 

Fra Forbrugerrådet Tænk lyder det dog, at man som dansker ikke nødvendigvis kan spare ret meget ved at køre til Tyskland for at tanke benzin. 

- Det kommer helt an på, hvor langt man skal køre efter det. Man sætter jo noget til for at køre derhen. Både brændstof og tid, så hvis man har langt at køre, giver det nok ikke den store besparelse i sidste ende, siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk. 

Læs også
Sparetip: Sådan kan du bruge 20 procent mindre brændstof
Læs også
Sparetip: Sådan kan du bruge 20 procent mindre brændstof

For danskere, der bor tæt på grænsen eller en billig færgeafgang til Tyskland, kan det dog godt være, der er noget at spare, mener Morten Bruun Pedersen. 

- Selvfølgelig kan man ramme dem, der bor i grænseområdet. Og hvis man samtidig køber det ind, man alligevel står og mangler, mens man er der, så kan der være noget at spare. Hvor meget tør jeg ikke at sige, for det afhænger jo af den enkelte, siger han. 

Cheføkonomen gør samtidig opmærksom på, at lettelsen på afgiften i Tyskland gives til benzinselskaberne, og at der ikke er nogen garanti for, at rabatten ender hos forbrugerne.

Forventer ikke priskrig

Morten Bruun Pedersen mener heller ikke, at der er udsigt til, at de lavere brændstofpriser i Tyskland vil påvirke de danske priser.

- Nej. Det kan selvfølgelig tage noget af efterspørgslen ud af Danmark, hvis flere kører til Tyskland, men jeg tvivler på, at det vil have en større effekt på de danske priser, fordi vi står i en mangelsituation i forhold til brændstof, og jeg tror ikke, den danske regeringen har tænkt sig at ændre på afgifterne her, siger han. 

Igen mener Morten Bruun Pedersen dog, at det kan have en effekt i de dele af landet, hvor afstanden til Tyskland ikke er så stor.

- Måske kan det betyde lidt lavere priser lokalt i grænseområdet, men det vil nok ebbe ud, jo længere væk, man kommer, siger han.

Morten Bruun Pedersen forudser dermed ikke en kommende priskrig på benzin i Danmark, hvor tankstationerne ligger meget tæt på hinanden i priser på benzin og diesel.

Andre måder at spare på

Som bilist har man dog også andre muligheder for at holde udgifterne fra stigende benzinpriser i skak.

Enten ved at snuppe cyklen i stedet for bilen – eller ved at køre økonomisk.

TV2 ØST lavede således et eksperiment forleden, hvor det lykkedes at barbere 20 procent af brændstofforbruget ved at sænke hastigheden fra 130 til 110 kilometer i timen på motorvejen. Det kan du se her:



Nyhedsoverblik