Skal konkurrere med Femern-tunnelen - ny færge næsten klar til søsætning

Scandlines holder fast i overfarten Rødby-Puttgarden, selvom der kommer en ny tunnel. En ny færge manifesterer ifølge rederiet beslutningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Til næste år vil rederiet Scandlines efter planen indsætte en helt ny færge på overfarten mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland.

Netop nu er arbejdet med at bygge færgen i fuld gang. Et arbejde, der blev startet tilbage i 2022 og nu – et år senere – er det nye skib for alvor ved at tage form.

quote Når man investerer næsten 600 millioner kroner, er det et klart signal om, at vi ser en forretning selvom betingelserne står til at ændre sig

Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef, Scandlines

- Det går rigtig godt. De mange sektioner, skibet består af, er nu samlet, så man kan se, det ligner et skib, fortæller Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationschef i Scandlines.

Byggeriet af skibet foregår på værftet Cemre i Tyrkiet, hvor de i alt 36 sektioner, som det 147,4 meter lange og 25,4 meter brede fartøj består af, nu er svejset sammen.

Den nye færge koster næsten 600 millioner danske kroner.
Den nye færge koster næsten 600 millioner danske kroner. Foto: Scandlines - Cemre

- Det betyder, vi er ved at have skroget klar på beddingen, som vi i løbet af nogle få uger forventer at kunne sende af sted på en hel traditionel stabelafløbning, hvor skibet for første gang kommer i kontakt med sit rette element, vandet, forklarer Anette Ustrup Svendsen og tilføjer:

- Dernæst skal det til udrustningskajen, hvor alt indmad proppes ind i skibet.

Sådan kommer færgen til at se ud.
Sådan kommer færgen til at se ud. Foto: Scandlines/LMG Marin

Det nye fartøj indrettes som en fragtfærge, der især skal stå for at befordre lastvogne på overfarten.

- Nu, når alt er samlet, har man også kunnet male skibets skrog med den karakteristiske grundmaling, inden skibet naturligvis bliver malet hvid med grøn stribe, som det kendes fra vores øvrige færger.

Scandlines har investeret i færgen på trods af, at der inden udgangen af dette årti forventes at stå en tunnel færdig, som vil blive en direkte konkurrent til Rødby-Puttgarden-overfarten.

Alle sektioner på nær skibets bro er nu sat på plads. Skibets bro bliver placeret midt på skibet, fordi færgen - ligesom de andre Scandlines færger - er i stand til at sejle frem og tilbage uden at skulle vende rundt.
Alle sektioner på nær skibets bro er nu sat på plads. Skibets bro bliver placeret midt på skibet, fordi færgen - ligesom de andre Scandlines færger - er i stand til at sejle frem og tilbage uden at skulle vende rundt. Foto: Scandlines - Cemre

- Når man investerer næsten 600 millioner kroner, er det et klart signal om, at vi ser en forretning selvom betingelserne står til at ændre sig væsentligt om et antal år, siger Anette Ustrup Svendsen med henvisning til den nye Femern Bælt-tunnel.

Femern Bælt-tunnelen vil ligesom færgerne koste penge at benytte. Den ventes fra 2029 at gøre det muligt for biler og tog at køre fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden på den tyske ø Femern på henholdsvis 10 og syv minutter.

Til sammenligning ventes overfartstiden med den nye færge at blive 45 minutter.

Læs også
Rederi opruster i kamp om Femern - køber batterifærge for over en halv milliard
Læs også
Rederi opruster i kamp om Femern - køber batterifærge for over en halv milliard

Ifølge rederiet vil det nye skib, som lige nu bærer det ret så anonyme navn PR24, blive indrettet med verdens største litium-ion-batteri på 10 megawatt-timer, hvilket skal gøre det muligt at sejle strækningen fra kyst til kyst alene på strøm.

I den forbindelse skal der også installeres et 8,6 meter højt ladetårn på havnen i Rødbyhavn, hvorfra skibet i forbindelse med læsning og losning skal kunne lade op til næste overfart.

Den nye færge bliver 147,4 meter lang og 25,4 meter bred.
Den nye færge bliver 147,4 meter lang og 25,4 meter bred. Foto: Scandlines - Cemre

Helt CO2-neutral bliver PR24 dog ikke.

Færgen bygges som en hybridfærge med tre dieselmotorer, som trækker en generator, der skal sikre fremdriften i tilfælde af længere sejladser som for eksempel på turen hjem fra værftet i Tyrkiet.

Læs også
Indsætter ekstra færge til grise og eksplosiver i højsæsonen
Læs også
Indsætter ekstra færge til grise og eksplosiver i højsæsonen

- Vi regner med at sejle elektrisk i hvert fald fra 2025 på Rødby-Puttgarden. Når den indsættes i 2024 vil vi kunne lade i Rødbyhavn, men fra 2025 vil vi også kunne lade på tysk side i Puttgarden.

En opladning i havnen vil, når lade-faciliteterne er på plads i begge havne, således kunne klares på blot 12 minutter, oplyser rederiet.


Nyhedsoverblik