I 2021 blev der afsat 394,5 millioner kroner til at løse et trafikproblem i Nørreballe på Lolland.
Vi havde en ret uskøn proces i starten. Jeg var selv med i det
Tværs gennem byen løber rute 9 – en vigtig færdselsåre, der forbinder Nykøbing Falster via Maribo med Tårs, hvorfra der er færge til Langeland.
Hvert døgn kører der i gennemsnit 6.000 biler gennem byen, som tæller 478 indbyggere.
En af dem er Johnny Olsen.
Han er ikke overbevist om, at en omfartsvej, som trafikforliget lægger op til, er løsningen for byens problemer.
- Løsningen er for lille, siger han.
Johnny Olsen frygter, at en omfartsvej ved Nørreballe blot vil flytte trafikproblemerne til et andet sted på ruten.
- Så bliver det måske Stokkemarke næste gang.
- Det ville være bedre at se på en samlet løsning for hele ruten, som er gennemtænkt, så alle bliver glade og tilfredse, siger han.
Og den vision er han ikke ene om.
Vejdirektoratet sendte tidligere på året fire forslag til linjeføringen af omfartsvejen i høring. En linje syd om byen. Tre linjer nord om byen.
I første omgang valgte Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune at feje alle forslag af bordet.
- Vi havde en ret uskøn proces i starten. Jeg var selv med i det – det erkender jeg, siger Henrik Jacobsen (K), der er viceborgmester i Lolland Kommune.
Vi foreslår, at der bliver taget en time out
Han har siden genovervejet sagen og rejst den i byrådet.
- Jeg har stillet det forslag i byrådet, at vi vedtager et høringssvar om, at vi går ind for en rute nord om byen.
- Det har jeg fået Socialdemokratiet og SF med på.
Henrik Jacobsen peger på, at det kun er de tre af fire linjeføringsforslag, som er inden for bevillingsrammen på 394,5 millioner kroner.
Her er det dog kun de to, som er relevante at se på.
- Vi skal have alt ikke Nørreballe-relevant trafik uden om – for ellers skærer vi byen over på langs.
Ønsker en pause
Venstre mener derimod, at udvalgsbeslutningen er den rette for nuværende. Ifølge partiet er det kortsigtet at lave omfartsveje for hver by langs rute 9 på Lolland.
- Vi foreslår, at der bliver taget en time out, og vi ser på, hvor vi kan lægge en anden vej i stedet for. For vi mener ikke, at de løsningsforslag, der er kommet fra Vejdirektoratet, er optimale, siger byrådsmedlem Merete Meyer (V).
Helt konkret har Venstre Lolland slået to streger på et kort over Lolland med budskabet "nej tak til at smide skattekroner ud ad vinduet".
Stregerne viser to alternative forslag til en ny vejforbindelse mellem Nakskov og Rødby.
- Kunne man lave en omfartsvej et andet sted, hvor du kan køre 90 kilometer i timen hele strækningen, er det klart at foretrække, siger Merete Meyer.
Ifølge de konservative er det dog en farlig vej at begive sig ud af.
- Jeg afskriver det ikke – men det har ikke noget med rute 9 at gøre, siger Henrik Jacobsen og tilføjer:
- Siger vi nej til den delløsning, så tror jeg ikke på, at der kommer andre delløsninger. Og næste delløsning, det kan være Stokkemarke.
I alt er der afgivet 64 høringssvar foruden kommunens. Næste skridt er den politiske beslutning på Christiansborg. Denne ventes truffet i indeværende år.