Politikere i kovending - fejede vejprojekt til 400 millioner af bordet

En omfartsvej til næsten en halv milliard kroner blev i første omgang afvist af politikerne i Lolland Kommune. Nu har et snævert flertal skiftet holdning.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I 2021 blev der afsat 394,5 millioner kroner til at løse et trafikproblem i Nørreballe på Lolland.

quote Vi havde en ret uskøn proces i starten. Jeg var selv med i det

Henrik Jacobsen (K), viceborgmester, Lolland Kommune

Tværs gennem byen løber rute 9 – en vigtig færdselsåre, der forbinder Nykøbing Falster via Maribo med Tårs, hvorfra der er færge til Langeland.

Hvert døgn kører der i gennemsnit 6.000 biler gennem byen, som tæller 478 indbyggere.

En af dem er Johnny Olsen.

Han er ikke overbevist om, at en omfartsvej, som trafikforliget lægger op til, er løsningen for byens problemer.

- Løsningen er for lille, siger han.

Johnny Olsen har boet på en sidevej til rute 9 i Nørreballe i 27 år.

Johnny Olsen frygter, at en omfartsvej ved Nørreballe blot vil flytte trafikproblemerne til et andet sted på ruten.

- Så bliver det måske Stokkemarke næste gang.

- Det ville være bedre at se på en samlet løsning for hele ruten, som er gennemtænkt, så alle bliver glade og tilfredse, siger han.

Og den vision er han ikke ene om.

Formålet med projektet er at lægge rute 9 uden om byen og dermed aflaste byen for støj og gennemkørende trafik.
Formålet med projektet er at lægge rute 9 uden om byen og dermed aflaste byen for støj og gennemkørende trafik. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Vejdirektoratet sendte tidligere på året fire forslag til linjeføringen af omfartsvejen i høring. En linje syd om byen. Tre linjer nord om byen.

I første omgang valgte Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune at feje alle forslag af bordet.

Vejdirektoratet sendte tidligere på året fire forslag til linjeføringen af omfartsvejen i høring. Derudover er der også et forslag til en opgradering af den eksisterende vej gennem byen.
Vejdirektoratet sendte tidligere på året fire forslag til linjeføringen af omfartsvejen i høring. Derudover er der også et forslag til en opgradering af den eksisterende vej gennem byen.

- Vi havde en ret uskøn proces i starten. Jeg var selv med i det – det erkender jeg, siger Henrik Jacobsen (K), der er viceborgmester i Lolland Kommune.

quote Vi foreslår, at der bliver taget en time out

Merete Meyer (V), byrådsmedlem, Lolland Kommune

Han har siden genovervejet sagen og rejst den i byrådet.

- Jeg har stillet det forslag i byrådet, at vi vedtager et høringssvar om, at vi går ind for en rute nord om byen.

- Det har jeg fået Socialdemokratiet og SF med på.

Henrik Jacobsen peger på, at det kun er de tre af fire linjeføringsforslag, som er inden for bevillingsrammen på 394,5 millioner kroner.

Her er det dog kun de to, som er relevante at se på.

- Vi skal have alt ikke Nørreballe-relevant trafik uden om – for ellers skærer vi byen over på langs.

Ønsker en pause

Venstre mener derimod, at udvalgsbeslutningen er den rette for nuværende. Ifølge partiet er det kortsigtet at lave omfartsveje for hver by langs rute 9 på Lolland.

- Vi foreslår, at der bliver taget en time out, og vi ser på, hvor vi kan lægge en anden vej i stedet for. For vi mener ikke, at de løsningsforslag, der er kommet fra Vejdirektoratet, er optimale, siger byrådsmedlem Merete Meyer (V).

Byrådsmedlem Merete Meyer (V) mener, at planen om omfartsveje ved Nørreballe og på sigt måske også Stokkemarke og Halsted reelt ikke afhjælper trafikproblemerne.
Byrådsmedlem Merete Meyer (V) mener, at planen om omfartsveje ved Nørreballe og på sigt måske også Stokkemarke og Halsted reelt ikke afhjælper trafikproblemerne. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST

Helt konkret har Venstre Lolland slået to streger på et kort over Lolland med budskabet "nej tak til at smide skattekroner ud ad vinduet".

Stregerne viser to alternative forslag til en ny vejforbindelse mellem Nakskov og Rødby.

Læs også
Trafikforlig sikrer midler til nedslidt lokalbane og flere veje - det siger politikerne her fra regionen til aftalen
Læs også
Trafikforlig sikrer midler til nedslidt lokalbane og flere veje - det siger politikerne her fra regionen til aftalen

- Kunne man lave en omfartsvej et andet sted, hvor du kan køre 90 kilometer i timen hele strækningen, er det klart at foretrække, siger Merete Meyer.

Venstre på Lollands forslag til en helt ny linjeføring, markeret med rødt. Grafik: Nick Abildgaard.
Venstre på Lollands forslag til en helt ny linjeføring, markeret med rødt. Grafik: Nick Abildgaard.

Ifølge de konservative er det dog en farlig vej at begive sig ud af.

- Jeg afskriver det ikke – men det har ikke noget med rute 9 at gøre, siger Henrik Jacobsen og tilføjer:

- Siger vi nej til den delløsning, så tror jeg ikke på, at der kommer andre delløsninger. Og næste delløsning, det kan være Stokkemarke.

Læs også
Her ejer folk deres huse længst: - Der er ildsjæle hele vejen rundt
Læs også
Her ejer folk deres huse længst: - Der er ildsjæle hele vejen rundt

I alt er der afgivet 64 høringssvar foruden kommunens. Næste skridt er den politiske beslutning på Christiansborg. Denne ventes truffet i indeværende år.


Nyhedsoverblik