Marc drømmer om at gå i sin fars fodspor ved Femern-byggeriet

For den unge mand fra Holbæk var afstanden til den ny elevplads ingen hindring. Ønsket om at være med på et stort byggeri har han haft helt fra barn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Antallet af jobs på Femern-byggeriet er i vækst. Et tusind personer er allerede beskæftiget med at bygge den 18 kilometer lange tunnel – og flere er på vej.

En del af tunnel-arbejderne er unge lærlinge under uddannelse – og flere af dem er rejst langt for at komme til byggepladsen på Lolland. Blandt andre Marc Hilskov fra Holbæk.

Han var ikke et øjeblik i tvivl om, at han ville tage uddannelsen som bygningsstruktør på Femernbælt-forbindelsen hos Femern Link Contractors i Rødby Havn, da han fik muligheden:

- Jeg synes, det er fedt at komme ud at opleve noget nyt og møde nogle nye mennesker, fortæller Marc Hilskov fra byggepladsen, hvor han og makkeren Kean Petersen, er ved at binde stål til betonelementer for den nye tunnelelementfabrik.

quote Min far kørte over Storebæltsbroen med mig, og han kunne fortælle historien om, da han var med til at bygge Storebæltsbroen

Marc Hilskov, lærling, Femern Link Contractors

Trods afstanden på omkring 130 kilometer fra hjemmet i Holbæk, så var det for Marc Hilskov mere et spørgsmål om, hvad han kunne få ud af elevtiden, end hvor elevpladsen geografisk er placeret.

- Jeg tænkte, når det er så stort et projekt, så vil der være mange forskellige ting, man kan lave – og man kan lave meget mere i forhold til, hvis man går og bygger en lille ting. Så vil det godt kunne blive meget ensartet.

Untitled Sequence.01.4
Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Dertil er der helt personligt for den unge bygningsstruktør-elev én ekstra grund til, at netop Femern-byggeriet skulle blive hans elevplads. Nemlig den historie, hans far fortalte ham, da han var knægt:

- Min far kørte over Storebæltsbroen med mig, og han kunne fortælle historien om, da han var med til at bygge Storebæltsbroen.

quote Der er, hvad man skal bruge – hvis man er dreng

Kean Petersen, lærling, Femern Link Contractors

For den historie vil han også gerne kunne fortælle en dag:

- Når jeg engang får børn – så har jeg været med til at bygge Femern-bælt.

Er flyttet ind i tunnelbyen

Med henholdsvis 130 og 153 kilometer hjem er de begge flyttet midlertidigt til Lolland med hjem i den nyopførte tunnel-by.

- Det er her vi bor og opholder os efter arbejde, fortæller Marc Hilskov.

Hjemmet i tunnelbyen er indrettet i lille værelse, med seng, bord, et skab til tøj og et lille bad med toilet – eller som Kean Petersen udtrykker det:

- Der er, hvad man skal bruge – hvis man er dreng.

Med 153 kilometer hjem til Nykøbing Sjælland er Kean Petersen flyttet midlertidigt til Lolland med hjem i den nyopførte tunnel-by.
Med 153 kilometer hjem til Nykøbing Sjælland er Kean Petersen flyttet midlertidigt til Lolland med hjem i den nyopførte tunnel-by. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Derudover er der også fritidsaktiviteter – både bordtennis og fitness – foruden en kantine, hvor der serveres tre måltider om dagen.

- Den første uge til to uger, det var mærkeligt at stå op et andet sted, end man plejer. Men nu går det fint, fortæller Kean Petersen.

- Det er ligesom blevet vores hverdag.

Læs også
Tunnelbyggeri nærmer sig 1.000 medarbejdere - bliver Nordeuropas største byggeplads
Læs også
Tunnelbyggeri nærmer sig 1.000 medarbejdere - bliver Nordeuropas største byggeplads

Og selvom både han og Marc Hilskov har fået en hverdag op at stå – så er der selvfølgelig også det, som ikke kan erstattes.

- Jeg savner selvfølgelig kammeraterne derhjemme, familien – selvfølgelig – og min hund, siger Kean Petersen.

Elevtiden varer endnu tre år og to måneder, men det er ikke ensbetydende med, at Kean Petersen er færdig med Lolland.

- Efterfølgende fortsætter jeg, når jeg er færdigudlært.

I løbet af de ni år, byggeriet varer, er der ifølge entreprenørerne brug for 500 lærlinge-årsværk.


Nyhedsoverblik