Kulturhistorisk skat er dukket op - se de fantastiske billeder fra gammelt skibsværft

15 frivillige er gået i gang med at scanne og registrere flere end 50.000 negativer fra et historisk skibsværft i Nakskov.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er simpelthen en kulturhistorisk skat.

Sådan siger Heidi Pfeffer, arkivleder på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv, der står bag et omfattende projekt, hvor flere end 50.000 negativer fra det gamle skibsværft i Nakskov skal scannes og registreres.

- Det er en uventet gave, fordi vi vidste godt, at vi havde den, men vi er blevet fuldstændig mundlamme over de billeder, der er dukket op og ligger i en fantastisk kvalitet. Hele historien omkring værftet får en ekstra dimension med de billeder. Derfor vil jeg sige, at det er unikt, siger hun.

quote De ældst bevarede billeder er helt tilbage fra 1926, hvor en fotograf har fulgt byggeprocessen, lige fra man lægger en køl og rejser spanterne

Heidi Pfeffer, arkivleder på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

Da Nakskov Skibsværft lukkede tilbage i 1986, overdrog skibsværftet hele deres billedarkiv til det lokalhistoriske arkiv.

- Der er rigtig mange billeder. Det er flere, end vi lige troede. Da vi begyndte at tælle, var der mindst 50.000 billeder. Eller negativer som det jo i virkeligheden er. De ældst bevarede billeder er helt tilbage fra 1926, hvor en fotograf har fulgt byggeprocessen, lige fra man lægger en køl og rejser spanterne (stålet der udgør skibets skelet red.), til gudmoren står og døber skiber, siger Heidi Pfeffer, arkivleder på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv.

Blev brugt som reklame og i medarbejderblade

Udover selve byggeprocessen af de store skibe har fotograferne gennem årenes løb foreviget livet på og omkring skibsværftet.

- Når vi kommer lidt op i tiden kan vi se, at fotografen får øje for skygger. Hvis nu der er et stillads på et skib, der laver et flot skyggemønster, så tager han et billede af det. Det kan også være et billede af værftet i morgentåge med kranerne i baggrunden, siger Heidi Pfeffer. 

Artiklen fortsætter under billederne:

Værftsarbejdere på Nakskov Skibsværft på vej til frokost i 1972. Bygningen til venstre, indeholdt marketenderiet, hvor der blev spist frokost. På øverste etage var der badefaciliteter.Det var også i denne bygning at biblioteket var. Midt i billedet ses "Burene oppe ved porten", hvor man tjekkede ind og ud efter arbejdsdagen. Ved siden af ligger portnerboligen, som var døgnbemandet. Porten til højre blev kun brugt til biler.
Værftsarbejdere på Nakskov Skibsværft på vej til frokost i 1972. Bygningen til venstre, indeholdt marketenderiet, hvor der blev spist frokost. På øverste etage var der badefaciliteter.Det var også i denne bygning at biblioteket var. Midt i billedet ses "Burene oppe ved porten", hvor man tjekkede ind og ud efter arbejdsdagen. Ved siden af ligger portnerboligen, som var døgnbemandet. Porten til højre blev kun brugt til biler. Foto: Thomas Hald
 
  Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv
Stabelafløbning d. 19. december 1932 på Nakskov Skibsværft af nybygning nr 54 skoleskibet Danmark, bestilt af Trafikministeriet.\nSkoleskibet Danmark var en tremastet fuldrigger bygget som erstatning for det forliste skoleskib København, der aldrig blev fundet.
Stabelafløbning d. 19. december 1932 på Nakskov Skibsværft af nybygning nr 54 skoleskibet Danmark, bestilt af Trafikministeriet.\nSkoleskibet Danmark var en tremastet fuldrigger bygget som erstatning for det forliste skoleskib København, der aldrig blev fundet. Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

Ifølge hende er billederne blandt blevet brugt som dokumentation af skibes tilblivelse eller til personaleblade eller som markedsføring.

- Det kan eksempelvis være tilbage i 1950erne, hvor man udviklede en særlig glasfiberbåd og fortalte om dens tilblivelse gennem billeder som reklame eller i informationsbrochurer, siger Heidi Pfeffer.

Måtte hente hjælp udefra

Da arkivlederen efterhånd fik dannet sig et overblik over de mange negativer, indså hun, at man på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv ikke kunne løfte opgaven alene.

- Jeg har nogle frivillige på arkivet, men jeg var godt klar over, at det ikke var nok. Det var virkelig et projekt, som var nødt til at blive kørt med ekstra arbejdskraft, fortæller Heidi Pfeffer.

Artiklen fortsætter under billederne:

Montage af KA-ME-WA bovpropeller på M/S Ancona i april 1965. Øverst: Åge Jensen, Orla Hansen, stående Leon Rasmussen, Heglund, Olsson, P.E.Christoffersen.
Montage af KA-ME-WA bovpropeller på M/S Ancona i april 1965. Øverst: Åge Jensen, Orla Hansen, stående Leon Rasmussen, Heglund, Olsson, P.E.Christoffersen. Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv
 
  Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv
Skibet MARTIN S. (færdig 1965) forliste allerede året efter ved Sukkertoppen. Skibet blev bjærget med Karl Krøyers plastkugler, og derefter bugseret til B&W og siden til Nakskov for genopbygning. Skibet var bygget til A.E.Sørensens Rederi (AES) af Svendborg Skibsværft A/S. Her ses det i tørdok II.
Skibet MARTIN S. (færdig 1965) forliste allerede året efter ved Sukkertoppen. Skibet blev bjærget med Karl Krøyers plastkugler, og derefter bugseret til B&W og siden til Nakskov for genopbygning. Skibet var bygget til A.E.Sørensens Rederi (AES) af Svendborg Skibsværft A/S. Her ses det i tørdok II. Foto: Thomas Hald
Værftsarbejdere på Nakskov Skibsværft fotograferet af Thomas Hald i 1961. Er der nogle der kan genkende dem?
Værftsarbejdere på Nakskov Skibsværft fotograferet af Thomas Hald i 1961. Er der nogle der kan genkende dem? Foto: Thomas Hald

De frivillige, som står for at scanne negativerne og registrere dem, er en blanding af lokale nakskovitter og tidligere værftsarbejdere.

- Der var 15, som meldte sig til projektet, men vi har kun plads til 12, så der er faktisk en lille venteliste for at være med. Flere har faktisk henvendt sig, efter vi er gået i gang.

Når negativerne og efterfølgende registreret i et særligt registreringsarkiv, bliver de i sidste ende synlige for alle interesserede på hjemmesiden www.arkiv.dk.

Artiklen fortsætter under billederne: 

Værftsarbejdere arbejder på skibets skrue.
Værftsarbejdere arbejder på skibets skrue. Foto: Thomas Hald
Dronning Margrethes fra søsætningen af Storebæltsfærgen M/F Prins Henrik på Nakskov Skibsværft i 1973.
Dronning Margrethes fra søsætningen af Storebæltsfærgen M/F Prins Henrik på Nakskov Skibsværft i 1973. Foto: Erik Hansen
Første sektion på nybygning nr. 174 med et kik mod Toldboden i december 1964.\nDe to småkraner i baggrunden, kaldes en
Første sektion på nybygning nr. 174 med et kik mod Toldboden i december 1964.\nDe to småkraner i baggrunden, kaldes en Foto: Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

- Vi har haft billederne siden 1986, men de tekniske muligheder for at kunne digitalisere billederne har udviklet sig enormt indenfor de seneste år. Men nu er tiden moden til at gøre det, forklarer hun.

Drømmer om at udgive en fotobog

Nakskov Lokalhistoriske Arkiv forventer, at det vil tage cirka et år at scanne alle negativerne.

Men når først de mange negativerne er blevet scannet, drømmer arkivlederen på Nakskov Lokalhistoriske Arkiv at opsætte en særlig udstilling og udgive en bog med de bedste billeder fra det gamle skibsværft.

- De her billede er et ekstra bidrag til den historie, der har været på stedet, siger Heidi Pfeffer.

Veluxfonden har støttet projektet med 34.000 kroner, der er gået til scannere og computere.

På Nakskov Lokalhistoriske Arkivs egen Facebookside vil der løbende blive lagt nye billeder op.


Nyhedsoverblik