Firmaer beretter om vækst på Lolland og Falster

Det er gået bedre end forventet, og udsigterne er endnu lysere. Det er den korte konklusion på en konjunkturanalyse, som Business Lolland-Falster har fået lavet

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

509 virksomheder på Lolland-Falster har bidraget med svar til en ny konjunkturanalyse, som Business Lolland-Falster har fået lavet. Analysen viser, at næsten hver tredje virksomhed har oplevet, at de forventninger, de for et halvt år siden havde til udviklingen i omsætningen, er blevet overgået. Og hvad angår bundlinjen er mere end hver fjerde virksomhed blevet positivt overrasket over det opnåede resultat, skriver businessorganisationen i en pressemeddelelse.

- Det, der imidlertid giver grund til at være virkelig tilfreds, er virksomhedernes forventninger til det kommende halve år. Det bekræfter, at den positive stemning, vi oplever i området, faktisk bygger på konkret fremgang, fortæller Christoffer Knuth, bestyrelsesformand for Business Lolland-Falster.

Bedre salg og indtjening

Næsten halvdelen af de 509 virksomheder svarer, at de forventer både større omsætning og bedre resultat i de næste seks måneder. Desuden forventer en femtedel af dem at ansætte flere folk, ligesom 40 procent har opdateret deres forretnings- eller strategiplan.

Analysen peger dog også på udfordringer. Næsten hver tredje virksomhed peger på mangel på kapital som en barriere for vækst, mens knap hver femte oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft som en hurdle.

- Vores område er ikke ene om at have den slags udfordringer, men det ændrer ikke på, at vi tager meldingerne seriøst, siger Christoffer Knuth.

Vi skal have kigget nærmere på, hvordan vi bedst muligt kan håndtere de udfordringer for virksomhederne på Lolland-Falster.

Eksportvirksomheder ligger bedst

De virksomheder, som ifølge analysen står i den bedste konjunktursituation, er de eksporterende virksomheder. Næsten hver tredje venter, at salget til vil stige til nærmarkederne Tyskland, Storbritannien, Norge og Sverige. Hver sjette forventer øget salg til den øvrige verden.

- Det er en rigtig god nyhed, at vores eksporterende virksomheder viser så klare tegn på fremdrift, siger Mikkel Wesselhoff, direktør i Business Lolland-Falster.

- Det giver også et fingerpeg om, at det giver god mening at kigge ud over grænserne, siger han.

En høj andel af virksomhederne har imidlertid Lolland-Falster som deres primære marked. Næsten halvdelen (49 procent) er således afhængige af lokale konjunkturer, hvilket direktøren peger på som en klar udfordring.

- Vi skal være bedre til at komme ud over grænserne. Ikke blot kommunegrænsen, men også landegrænsen, siger Mikkel Wesselhoff.

Hele analysen kan læses her.


Nyhedsoverblik