Et endeligt punktum er i dag blevet sat i det juridiske slagsmål om Femern-forbindelsen – og det blev til fordel for realiseringen af den 18,2 kilometer lange sænketunnel, der fra dansk side skal dykke ned under havets overflade i Rødbyhavn i Lolland Kommune.
- Jeg har engang været med til at vinde en håndboldkamp 34-0. Sådan har jeg det også i dag. Nu er der intet til hinder for, at vi kan gå i gang med byggeriet, siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester for Lolland Kommune til TV2 ØST, kort efter dommen blev afsagt.
Jeg er superlettet og utrolig overrasket
Den nye forbindelse og de arbejdspladser, den vil skabe, har vakt store forventninger i Lolland Kommune. Borgmesteren var derfor i dag rejst til Leipzig, hvor afgørelsen blev afsagt.
- Jeg er superlettet og utrolig overrasket over, at dommen er så klar.
- Her fik vi en af de mest klare afgørelser, jeg har hørt i en retssag. Der er givet grønt lys hele vejen igennem. Det betyder mere eller mindre, byggeriet på tysk side kan gå i gang i morgen.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (S)
Det er ikke kun på Lolland, at smilene trækker i mundvigene efter dagens afgørelse.
- Jeg glæder mig over, at vi nu kan sætte turbo på de strukturer, der skal knytte den dansk-tyske geografi tættere sammen og skabe en ny Femernregion frem mod 2029, hvor vores geografi bliver direkte landfast med Tyskland, siger regionsrådsformand for Region Sjælland Heino Knudsen (S) i en meddelelse.
Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Imens regionsrådsformandens partifælle og landets transportminister, Benny Engelbrecht (S), ligeledes udtrykker glæde over afgørelsen via en opdatering på det sociale medie Twitter:
- God dag for dansk-tyske relationer og EU's grønne mål om at flytte gods fra vej til bane. God dag for Femern Bælt-forbindelsen. Med klar tilkendegivelse fra den tyske domstol er den sidste hindring for arbejde på den tyske side ryddet af vejen.
Administrerende direktør Claus F. Baunkjær fra Femern A/S
Hos bygherren selv, Femern A/S, er fornøjelsen over dagens nyhed selvsagt:
Det er en historisk milepæl, som er nået
- Vi er tilfredse med, at der nu er skabt klarhed om den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet. Det er en historisk milepæl, som er nået, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær.
- Byggeriet af Femern-tunnelen er i gang på dansk side. Nu kan vi også komme i gang på tysk side. Vi vil gerne sige tak til vores tyske og danske samarbejdspartnere for deres indsats.
Dommeren i Leipzig begrundede blandt andet afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende.
Tunnelen skal efter planen åbne i 2029 og bliver verdens længste sænketunnel, der kan benyttes af både biler og tog.
Direktør Søren Poulsgaard Jensen fra Scandlines
Men selvom der kommer en tunnel, så har Scandlines, som i dag forbinder Lolland og den tyske ø Femern ad vandvejen, planer om at tage konkurrencen op mod tunnelen.
Scandlines er en af klagerne, som i dag måtte erkende et nederlag i Leipzig.
Vi vil derfor fortsat kæmpe for lige adgangsveje til tunnel og færger
I en meddelelse har rederiet imidlertid taget ja-hatten på og glæder sig her over, at det juridiske slagsmål har nået sin ende:
- Vi ønsker dog stadig en mere ligeværdig vejadgang til færgehavnen i Puttgarden. Det aktuelle forslag er en marginal justering for os og stadigvæk en massiv nedgradering i forhold til i dag og til klar fordel for vores statsejede tunnelkonkurrent, lyder det fra direktør Søren Poulsgaard Jensen i en meddelelse.
- Vi vil derfor fortsat kæmpe for lige adgangsveje til tunnel og færger – både lokalt og i EU. Det kan ikke passe, at Femern A/S kan designe en ringe adgang til vores havn, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Rederiet er sammen med de øvrige klagere af domstolen blevet pålagt at betale sagens omkostninger. Det har dog ikke været mulig at få oplyst, hvor stort et beløb der er tale om - men rederiet afviser over for TV2 ØST, at der er tale om et "kæmpebeløb."
Tidligere formand for Femern Belt Development Svend Erik Hovmand
Svend Erik Hovmand, der gennem ti år har været formand for Femern Belt Development, hvis arbejde er at skabe vækst og udvikling i regionen.
- Når man som jeg har fulgt Femern-projektet, fra før det blev planlagt, er dette en glædens dag, siger han i en mail til TV2 ØST og tilføjer:
- Det er en drøm, der nu går i opfyldelse, og jeg glæder mig over, at vi nu står rustet til et godt samarbejde over Østersøen blandt andet gennem arbejdet i den fælles Femern Bælt Komité.
Miljøorganisationen Nabu og Beltretter
En lang række af klagerne, som nu er blevet afvist, er gået på miljøforhold omkring Femern-forbindelsen.
Miljøorganisationen Nabu, der var blandt klagerne, skrev efter afgørelsen på Twitter:
- Sort dag for havmiljøet. Forvaltningsdomstolen godkender opførelsen af det gigantiske projekt.
Imens organisationen Beltretter, der tidligere har fremført, at tunnelarbejdet vil ødelægge badevandet i Østersøen, efter dagens afgørelse skrev:
- Vi er vanvittigt skuffede. Forvaltningsdomstolen afviser kortfattet alle klager. Vi havde håbet på en objektiv og retfærdig rettergang. Var der det? Vi føler det ikke lige nu. Vi er stadig chokerede.