Batterifærge snart klar til søsætning

Scandlines' nye eldrevne færge er snart klar til at løbe af stablen i Tyrkiet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der arbejdes på højtryk på at få både færge og færgeleje klar til 2024, hvor Scandlines nye el-færge efter planen skal begynde sin rutefart mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Scandlines skriver i en pressemeddelelse, at færgen vil blive søsat i Cemre i Tyrkiet i slutningen af 2023, og at skibet herefter vil ligge ved en udrustningskaj, hvor det resterende arbejde vil blive udført.

Der er tale om en samlet investering på omkring 600 millioner kroner for færgen og ombygningen af havneanlægget.
Der er tale om en samlet investering på omkring 600 millioner kroner for færgen og ombygningen af havneanlægget. Foto: Scandlines - Cemre

Færgeterminalerne i Rødbyhavn og Puttgarden skal også forberedes til indsættelsen af færgen, og her er Scandlines i fuld gang med at installere en ny og stærkere rampe til det øverste vogndæk, da batterifærgen skal transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk.

Bliver ved med at sejle

Den nye færge koster omkring 600 millioner kroner inklusiv den tilhørende ombygning af havneanlægget i Rødbyhavn. Og det sker selvom byggeriet af den nye faste Femernforbindelse er i fuld gang.

- Det er et meget kraftigt signal om, at vi mener det, når vi siger, vi sejler videre – også efter en fast forbindelse på Femern Bælt måtte åbne. Og det er vores investorer også overbeviste om, har Scandlines kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen, tidligere sagt til TV2 ØST.

Hvor de to hidtidige lastvognsfærger på overfarten tilsammen kunne tage op mod 50 såkaldte fragtenheder, er den nye færge i stand til at kapere 66 fragtenheder. Én fragtenhed svarer nogenlunde til en sættevogn.
Hvor de to hidtidige lastvognsfærger på overfarten tilsammen kunne tage op mod 50 såkaldte fragtenheder, er den nye færge i stand til at kapere 66 fragtenheder. Én fragtenhed svarer nogenlunde til en sættevogn. Foto: Scandlines - Cemre

Den nye færge kan sejle helt uden at udlede CO2. Det kan den i kraft af et 10.000 kilowatt-timer stort batteri, og det svarer til batterierne fra over 130 nye, større elbiler eller til dobbelt så meget strøm, som en familie på fire i et parcelhus bruger på et år.

Læs også
Rederi opruster i kamp om Femern - køber batterifærge for over en halv milliard
Læs også
Rederi opruster i kamp om Femern - køber batterifærge for over en halv milliard

Selvom den nye færge primært indrettes for lastbiler, vil den også kunne indsættes som en erstatning for en af de eksisterende fire passagerfærger på overfarten, sådan at rederiet også i fremtiden kan sejle hver halve time, selvom en færge er på værft.


Nyhedsoverblik